Dit fatbike-merk is nu failliet en wijt dat aan de ophef over illegale fatbikes
De Nederlandse fatbike-fabrikant Urban Mobility, bekend van het merk Doppio, is failliet verklaard. Het bedrijf, dat zich richtte op de productie van tweezits elektrische fietsen met dikke banden, is voor de tweede keer in drie jaar tijd failliet verklaard.
Doppio-oprichter Peter Eiselin wijt het mislukken van zijn bedrijf aan de recente controverse rond fatbikes. De negatieve publiciteit over gevaarlijk rijgedrag en illegale fatbikes heeft de vraag naar deze elektrische fietsen met dikke banden flink doen dalen, schrijft Eiselin volgens RTL Z aan zijn aandeelhouders.
Problemen met verzekeringen
De problemen voor Doppio verergerden toen verzekeraars vorig jaar besloten om fatbikes niet langer te dekken. Hierdoor haakten leasebedrijven af, wat een aanzienlijk deel van de afzetmarkt wegnam. Daarnaast zorgde de toestroom van goedkope, vaak illegaal geïmporteerde en opgevoerde fatbikes volgens Eiselin voor oneerlijke concurrentie.
Ondanks pogingen om het imago van fatbikes op te poetsen, bijvoorbeeld door deel te nemen aan een coalitie van producenten die zich inzette voor veilig gebruik, kon Doppio het tij niet keren. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de afgelopen maanden duizenden illegale fatbikes in beslag genomen, maar dit kon het vertrouwen in de markt niet herstellen.
Reparatie van fatbikes
Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn voor eigenaren van een Doppio-fatbike. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheid om in ieder geval de werkplaats in Amstelveen open te houden, zodat klanten nog terecht kunnen voor onderhoud en reparaties.
Voorafgaand aan het faillissement had Doppio nog geprobeerd het tij te keren. Het bedrijf introduceerde een diefstalgarantie, waarbij nieuwe klanten een vervangend exemplaar zouden krijgen bij diefstal in het eerste jaar. Deze garantie was gekoppeld aan het gebruik van een speciale tracker en het correct afsluiten van de fiets. Daarnaast werkte Doppio aan een keurmerk voor veilige fatbikes, in een poging om zich te onderscheiden van onveilige en illegale modellen.
Leeftijdsgrens en helmplicht
Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde vorige week voor een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor de fatbike. Ook wil de Kamer een onderzoek naar andere oplossingen, zoals geofencing om de snelheid van e-bikes lokaal te beperken.
Lees meer nieuws over fatbikes, of blijf op de hoogte via ons WhatsApp-kanaal.