Vrachtwagens die al rijdend opladen? Kabinet trekt er 115 miljoen euro voor uit

©Scania

Vrachtwagen die tijdens het rijden kan opladen? Het kabinet gelooft erin
4 oktober om 20:41
Laatste update: 4 oktober om 20:52

Het kabinet heeft vandaag 115 miljoen euro uitgetrokken voor een project dat moet leiden tot een 'elektrische snelweg'. Daarmee kunnen vrachtwagens tijdens het rijden worden opgeladen. Dit heeft onder meer voordelen voor de belasting van het elektriciteitsnetwerk.

Het geld wordt tot 2030 uitgetrokken voor de ontwikkeling van Electric Road Systems (ERS). Dat heeft minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat vandaag bekendgemaakt

Een voorbeeld van zo’n ERS is een bovenleiding waarop een vrachtwagen kan aansluiten. Een kilometer rijden zou de accu van een truck voldoende moeten opladen om nog eens twee kilometer te rijden. Voor een ERS worden snelwegen over tientallen kilometers voorzien van bovenleidingen.

Stroomnet ontlasten

Een van de voordelen zou zijn dat de piekbelasting op het elektriciteitsnetwerk verlaagd kan worden, zo staat in een nieuw meerjarenprogramma. "Met ERS kan de stroomafname gelijkmatiger over de dag verdeeld worden."

Maar er zijn nog veel vragen over de veiligheid en uitvoerbaarheid. "Daarom is het erg belangrijk om stakeholders, zoals Rijkswaterstaat, energiebedrijven, voertuigfabrikanten en de uiteindelijke gebruikers, te betrekken bij dit project."

Elektrische snelweg

Er loopt al een onderzoek naar een elektrische snelweg tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen (tussen 100 en 120 kilometer) en van Rotterdam naar Venlo (180 tot 200 kilometer). De aanleg van een elektrische snelweg van 180 kilometer zou naar schatting 600 miljoen euro kosten. De resultaten van een haalbaarheidsstudie worden eind dit jaar verwacht. 

Het geld komt volgens het kabinet uit de opbrengst van de vrachtwagenheffing, een heffing per kilometer. Dat levert in vijf jaar tijd zo’n 1,6 miljard op. 

Aanschafsubsidie en laadpalen

Het kabinet investeert de komende jaren ook 980 miljoen euro in de aanschafsubsidie voor emissievrije vrachtwagens. Daarbij gaat het naast elektrische vrachtwagens met een accu ook om trucks die rijden op waterstof.

Verder worden enkele honderden miljoenen uitgetrokken voor het stimuleren van de aanleg van laadpalen voor elektrische vrahtwagens en tankstations voor waterstof-vrachtwagens.

Lees meer over elektrisch rijden en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.