©Unsplash

Data doorverkopen mag soms wel, ondanks AVG

Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet

Vandaag om 10:00
Laatste update: om 11:40

Het Europees Hof van Justitie heeft bepaald dat gegevens van klanten aan commerciële bedrijven soms mag. Er werd gedacht dat dat onder de Algemene Verordening Gegegevensbescherming niet mocht, maar het Hof heeft anders besloten.

De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens stelt dat het doorverkopen van data onder de privacywet niet mag, maar het Europese Hof besluit dat direct marketing gerechtvaardigd kan zijn als reden om dat wel te mogen doen. Dit kwam naar voren in een zaak rondom een AVG-boete in Nederland waarbij de Knltb was betrokken. De Autoriteit Persoonsgegevens beboete de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennisbond in 2020 met 525.000 euro. De bond had gegevens van 350.000 leden aan twee sponsoren verkocht, waarna de leden door die sponsoren werden benaderd.

Algemene Verordening Gegevensbescherming

Klinkt alsof dat inderdaad tegen de AVG indruist, maar de Lawn Tennisbond stelde anders en deed een beroep op het ‘gerechtvaardigd belang’. Dit is een deel van de toestemmingen rondom gegevens verwerken. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens kan direct marketing nooit een gerechtvaardigd belang zijn. Het is een grijs gebied: de AVG is hier niet duidelijk over. En alles wat niet duidelijk is in de wet, kan uitmonden in een rechtszaak. Zo ook hier.

De Knltb liet het er namelijk niet bij zitten na de boete: het ging naar het Nederlands gerechtshof, dat ook niet wist wat nu echt een gerechtvaardigd belang is. Volgens de AVG is dat aan de persoon die met gegevens te maken heeft, maar nu blijkt dat dat te vaag is. Het Europees Hof van Justitie werd door het Nederlands gerechtshof dan ook gevraagd om het verlossende antwoord te geven en dat is nu gebeurd. Nu kon het Nederlandse gerechtshof zijn uitspraak doen en dat heeft bepaald dat de Autoriteit Persoonsgegevens wel heel streng is.

Autoriteit Persoonsgegevens te streng?

Kan direct marketing nooit gerechtvaardigd zijn, zoals de AP stelt? Nee, vindt het Hof. Het 'sluit niet uit dat een commercieel belang van de verwerkingsverantwoordelijke, bestaande in de promotie en verkoop van advertentieruimte voor marketingdoeleinden, kan worden aangemerkt als gerechtvaardigd'. Zolang het niet in strijd is met de wet, kan een commercieel belang van de verwerkingsverantwoordelijke een gerechtvaardigd belang vormen. Het Hof stelt dat het aan de verwijzende rechter is om per geval te oordelen of dat belang er is. 

Toch is het Knltb niet helemaal goed bezig geweest: het doorverkopen mocht in dit geval wel, maar niet zonder leden eerst op de hoogte te brengen. Het is namelijk wel van belang, en dat is uiteindelijk ook het doel van de AVG, om mensen controle te geven over hun gegevens. Het gerechtshof moet nog bepalen of leden bij het opgeven van hun data hadden kunnen weten dat het zou worden verkocht.

Lees meer over privacy en download de Bright-app.