Deze verandering bij YouTube kan reclames nog irritanter maken

©Freepik

Reclames overslaan op YouTube wordt minder makkelijk
8 oktober om 21:57

YouTube test een verandering in de manier waarop het reclames toont in zijn app. In plaats van de bekende afteltimer en de grijze 'overslaan'-knop, verschijnt de mogelijkheid om een reclame over te slaan nu pas nadat je al een flink deel van de advertenties hebt bekeken.

Tot nu toe kon je op YouTube precies zien hoelang je nog moest wachten voordat je een reclame kon overslaan. Met de nieuwe aanpak, die YouTube aan het testen is, verdwijnt deze informatie grotendeels uit beeld. Alleen de gele voortgangsbalk onderaan het scherm geeft nog een subtiele indicatie van wanneer het 'overslaan'-knopje zal verschijnen.

Niet meer aftellen

De verandering is voor het eerst opgemerkt door Android Police. Het lijkt erop gericht om kijkers meer te laten focussen op de inhoud van de reclame, in plaats van af te tellen tot het moment waarop ze kunnen doorklikken naar hun gewenste video. 

Het verbergen van de timer is op dit moment nog een beperkte test door YouTube. Niet alle gebruikers zullen de verandering al zien. Of YouTube deze aanpak definitief zal doorvoeren voor alle gebruikers, is nog onduidelijk.

De strategie is helder

Deze stap past in de bredere strategie van YouTube. Het bedrijf lijkt de gratis versie van zijn dienst steeds minder aantrekkelijk te maken, om meer mensen over te halen een betaald YouTube Premium-abonnement af te sluiten. Met zo'n Premium-abonnement kunnen gebruikers zonder reclame kijken. YouTube heeft zelf nog geen officiële verklaring gegeven over deze test. 

Lees meer over streaming en volg meer nieuws met onze vernieuwde app.