Populaire muziekapp vecht terug na 'onterechte' verwijdering door Apple

©Musi

Muziekapp Musi klaagt Apple aan en hoopt op terugkeer

De gratis muziekapp Musi heeft Apple aangeklaagd nadat de iPhone-maker de app na acht jaar uit de App Store heeft verwijderd. Dat gebeurde volgens de makers van de app, die ruim 100 miljoen keer is gedownload, na een 'onterechte' klacht door YouTube.

Musi groeide de afgelopen jaren uit tot een van de populairste streaming-apps op iOS, omdat je ermee alle muziek die op YouTube staat op de achtergrond op je iPhone kon luisteren, zonder reclame-onderbrekingen. De app bevat wel eigen advertenties, maar die zijn visueel, dus daar heb je geen last van als je een heel album of een concert afspeelt. Bij YouTube zelf moet je voor een vergelijkbare functie een abonnement nemen, maar Musi wist deze functionaliteit met technische trucjes toch aan te bieden. 

Onlangs besloot Apple in te grijpen en werd Musi uit de App Store verwijderd. Daarmee reageerde Apple volgens Musi op een klacht van YouTube, die volgens de appmakers onterecht was. Het bedrijf achter Musi klaagt daarom Apple aan wegens contractbreuk en eist een terugkeer in de App Store en een schadevergoeding. 

Niet onderbouwd 

Volgens Musi heeft YouTube zijn beschuldigingen aan Apple niet onderbouwd, maar besloot de iPhone-maker toch de app uit de appwinkel te halen. De advocaat van YouTube schreef slechts dat Musi ‘de servicevoorwaarden van YouTube schendt’, zonder verdere toelichting. Musi beweert dat het niet afhankelijk is van de API van YouTube en dat het daarom niet op de hoogte is van schendingen van de voorwaarden. Musi heeft zijn eigen interface ontworpen die YouTube-video’s afspeelt zonder ze op te slaan of te verwerken. 

Apple liet Musi slechts weten dat de app werd verwijderd  wegens ‘inbreuk op intellectueel eigendom’, maar weigerde vervolgens te reageren op verzoeken om een nadere uitleg. De app-ontwikkelaars vinden dat Apple geen grondig onderzoek heeft gedaan en dat ze geen eerlijke kans hebben gekregen om het zogenaamde 'misverstand' over de app uit te leggen.

Interessante zaak

Dit kan een interessante zaak worden, want het succes van Musi roept vragen op over hoe YouTube met auteursrechten omgaat en dan met name over het gebruik van YouTube-content door derden, die daar hun eigen advertenties bij zetten.

Jarenlang deden zowel de videodienst als Apple niets tegen de app, die eerder door de muziekindustrie een 'parasiet' werd genoemd wegens het omzeilen van allerlei regels. Curieus is verder dat Musi voornamelijk advertenties voor apps en spelletjes in de App Store bevatte, waar Apple dus ook aan verdiende.

De app werkt nog

Als je Musi al had geïnstalleerd op je iPhone, dan kun je de app voorlopig nog gewoon gebruiken. De app werkt momenteel nog altijd als vanouds (zie ons screenshot hieronder). Maar als je een nieuwe iPhone koopt, dan kun je de app niet meer installeren. Daar kwamen meerdere Musi-gebruikers de afgelopen weken al achter.

Lees meer over streaming en blijf op de hoogte met onze vernieuwde Bright-app.