©YouTube

YouTube reageert op klachten over irritante verandering bij reclames

YouTube reageert op klachten over irritante verandering bij reclames

Vandaag om 10:14

De afgelopen dagen zijn steeds meer klachten te horen van YouTube-gebruikers die de knop voor het overslaan van advertenties amper of niet kunnen gebruiken. Volgens het bedrijf is dat onzin, maar heeft het wel de nodige wijzigingen doorgevoerd.

“YouTube verbergt de Advertentie overslaan-knop niet”, zo laat woordvoerder Oluwa Falodun tegenover The Verge weten. “De knop verschijnt na vijf seconden, zoals hij altijd al heeft gedaan.” Het is de reactie die het bedrijf geeft op veel gebruikers die afgelopen dagen melding maakten van problemen met de knop. 

Op Reddit zijn screenshots te vinden van gebruikers die alleen een grijze balk te zien krijgen. Media als Android Police lieten zelfs weten dat de mobiele app van YouTube het aftellen voor het overslaan van een advertentie niet meer laat zien. 

YouTube wil gebruikers meer betrekken bij advertenties 

YouTube zegt dat het overslaan van advertenties dus nog steeds mogelijk is, maar tegelijkertijd ook dat het aanpassingen doet aan de manier waarop ze vertoond worden. Er worden minder elementen weergegeven ‘zodat gebruikers door een strakkere ervaring meer betrokkenheid krijgen met de advertentie’, zo vertelt Falodun. 

In de praktijk betekent dat simpelweg dat het aftellen tot het moment dat je een advertentie kunt overslaan niet meer te zien is waar het was, maar dat deze nu in een balk onderin wordt weergegeven. De knop verdwijnt dus niet, maar gedraagt zich anders dan voorheen. 

Als je geen trek hebt in advertenties op YouTube, dan is het ook mogelijk om een Premium-abonnement af te sluiten. Al wordt ook dat abonnement er niet goedkoper op.  

Lees hier meer over YouTube en mis niet met onze nieuwsbrief.