Adobe lanceert langverwachte AI-functies die voorlopig geen extra geld kosten

©Adobe

Adobe komt met deze belangrijke AI-update
14 oktober om 19:48
Laatste update: 14 oktober om 22:42

Adobe is vandaag begonnen met de uitrol van nieuwe AI-functies voor het maken en bewerken van video's. De videotools zijn gelanceerd in Premiere Pro en in de Firefly-webapp.

Als je een Adobe Creative Cloud-abonnement hebt, kun je voortaan videobeelden genereren met behulp van AI. Zo zijn beeldfragmenten automatisch te verlengen of zijn gaten in de tijdlijn van video's met AI-beelden op te vullen. Dat kan door een instructie te schrijven of door een afbeelding toe te voegen. Adobe maakte dit vandaag bekend tijdens zijn jaarlijkse productevent.

Het bedrijf kondigde het AI-model Firefly Video Model eerder dit jaar al aan, maar vanaf vandaag kun je de tools daadwerkelijk gebruiken. De videofuncties zijn gelanceerd in bèta voor Premiere Pro. Ook kan een kleine groep gebruikers de videogeneratiefunctie nu proberen in de Adobe Firefly-webapp.

Wat kost dat?

Adobe rekent voorlopig nog geen extra geld voor de videotools, maar dat lijkt binnenkort te gaan veranderen. Adobe-ceo Shantanu Narayen zegt dat de nieuwe videotools anders geprijsd zullen worden dan zijn andere AI-tools.

"De kosten voor het genereren van video zijn hoger", aldus Narayen tegen Bloomberg. "Aangezien de hoeveelheid gegenereerde video toeneemt, zullen we daar waarschijnlijk andere prijsmodellen voor hanteren."

Beperkingen

Voorlopig kunnen videoclips met de functie 'Generative Extend' nog slechts met twee seconden worden verlengd. Dat maakt de functie alleen geschikt voor kleine aanpassingen. De maximale resolutie is 1080p bij 24 frames per seconde. Premiere Pro kan met AI ook geluidseffecten en omgevingsgeluid met maximaal tien seconden verlengen, maar dit werkt niet met muziek of gesproken dialogen.

De Text-to-Video-functie kan beelden genereren in verschillende stijlen, zoals realistische filmbeelden, 3D-animaties of stop-motion. Je kunt ook de camerahoeken, beweging en opnameafstand aanpassen.

Concurrentiestrijd 

Dat Adobe zich nu op AI-functies voor video stort, is een logische stap. Het is een belangrijke toevoeging in het aanbod van het bedrijf, dat steeds meer concurrentie ondervindt van AI-bedrijven.

Zo kwam OpenAI in maart met de videotool Sora en hebben zowel Google als WhatsApp-moederbedrijf Meta recent ook AI-videotools aangekondigd. Daardoor nam de druk op de Photoshop-maker toe. Adobe's beurswaarde daalde dit jaar tot nu toe met 17 procent.

Lees ook hoe Adobe makers wil beschermen tegen het gevaar van AI.

Volg meer over Adobe en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal