©Renault

De klassieke Renault 4 is herboren als elektrische auto

De klassieke Renault 4 is herboren als elektrische auto

15 oktober om 16:09
Laatste update: 16 oktober om 09:26

De iconische Renault 4 is opnieuw uitgebracht. Maar nu met een elektrische aandrijflijn. Minder stank, meer binnenruimte.

Wie al een tijdje op deze planeet rondloopt heeft al eens een Renault 4 gezien. Een heerlijk utilitair ogende, pretentieloze auto. De nieuwe versie oogt even utilitair. De Renault 4 E-Tech electric heeft een modulair interieur. De bagageruimte is 420 liter, met een lage drempel en er zijn slimme bergvakken, een neerklapbare achterbank én een plat neerklapbare passagiersstoel. Zodat je die bouwmarktrit met de achterklep dicht kunt maken. De Renault 5 is dus de sportieve en stijlvolle kleine elektrische Renault, de Renault 4 de kleine praktische en stijlvolle Renault.

Waar de nieuwe Renault 5 onmiskenbaar nieuw is, maar ook onmiskenbaar verwijst naar zijn voorganger, is het bij de Renault 4 iets meer zoeken naar de overeenkomsten. Het diagonaal oplopende achterruitje verwijst subtiel. Het grilletje waar de lampen in verwerkt zijn heeft overeenkomsten. Maar de vierkantige SUV stijl wielkasten lijken haaks te staan op de pretentieloze Renault 4. Alle rondingen zijn verdwenen, de heuplijn is naar boven getrokken, de geestige beugels aan de voorkant mochten natuurlijk niet meer in deze tijd van voetgangersveiligheidsvoorschriften. Al met al is de Renault 4 daarmee meer op de Fiat Grande Panda gaan lijken dan op de originele Renault 4. Dat maakt hem geen minder leuk autootje per se, maar als herinterpretatie niet bijzonder geslaagd.

Frituren onderweg en praten met de auto

Zoals we van Renault gewend zijn, staat de auto standaard op flinke wielen. Minstens 18”. De accu’s zijn 40 kWh of 52 kWh groot afhankelijk van de versie die je kiest. De sterkste versie heeft 150 pk aan boord. De instapper moet het met 123 doen. Gelukkig is 3-fase 11kW laden standaard. Snelladen gaat met 80 kW voor de kleinere accu en 100 kW voor de grotere accu. Beide komen dan ook uit op een zelfde tijd van leeg naar vol.

De auto is ook verkrijgbaar met vehicle to lead: zodat je je frituurpan mee kan nemen naar je favoriete visstek. Maar misschien nog wel interessanter: ook vehicle to grid is beschikbaar. Als je dus bijvoorbeeld de nieuwe Wallbox Quasar 2 hebt hangen, kun je op piekmomenten je auto gebruiken om de frituurpan thuis in de keuken stroom te geven. Moet je wel een energiecontract bij Mobilize hebben.

In het interieur zijn er uiteraard flinke schermen en een jolige virtuele reisgenoot genaamd Reno. Renault noemt het ‘gehumaniseerde technologie’ om de klant te helpen de auto te leren kennen. “Als een virtuele copiloot met expertise kan Reno veel voertuigfuncties met betrekking tot rijden en opladen bedienen. Hij reageert op de stem van de bestuurder, maar kan ook proactief handelen door andere instellingen te adviseren als de omstandigheden veranderen (bijvoorbeeld op het juiste moment overschakelen van de Sport- naar de Eco-modus, of de airconditioning op ‘auto’ zetten als de ruiten beslaan).”

Of dat echt werkt vind je in 2025 uit in de Bright Infotainmenttest. Dan worden ook de prijzen bekend.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.