Duurtest Renault Scenic: doei, Tesla Model Y

©Bright

Duurtest Renault Scenic: beter dan de Tesla Model Y
26 augustus om 23:26

Onze autotester Rutger reed al met de Renault Scenic tijdens de persintroductie. Maar daar hoef je geen kinderen weg te brengen, bagage mee te nemen of ook maar zelf je navigatie in te stellen. Na exact 4703 kilometer is het tijd voor een afscheid.

Een auto waarmee je een lange reis maakt, krijgt altijd een bijrol in het verhaal. Of een hoofdrol, als ie het niet meer doet. In onze drie weken Scandinavië was de Renault Scenic een trouwe hulp. Een soort sherpa, een butler, een klusjesman. Met de Thule-trekhaakkoffer er achter, de bagagevloerverhoger en alle vakjes in het interieur gevuld konden al onze spullen en de hond mee. Tot de Xbox aan toe. Alle vier passagiers zaten ruim en comfortabel. Windgeruis is bij hoge snelheden goed hoorbaar. Een Tesla Model Y is stiller, een Kia Niro EV is rumoeriger.

Navigatie

Zoals beschreven was het gedoe met internet en diensten die twee keer uitvielen een beetje irritant. Maar de navigatie deed het wel altijd en eventueel is er nog Android Auto of Apple Carplay als achtervang. De Spotify-app is makkelijk te gebruiken op het grote scherm en ook Google Maps geeft je lekker veel zicht op de kaart en heeft een groot toetsenbord voor invoeren van bestemmingen.

Is het daarmee op het niveau van Tesla? Nee. De integratie met eigen laadpalen heeft de Renault natuurlijk niet en dus heb je de kans dat je naar een laadpaal wordt gestuurd waar je pas niet geaccepteerd wordt. Bij Tesla hoef je alleen maar in te pluggen om te laden. De A Better Routeplanner-app kun je ook installeren, maar die biedt in de Renault niet de fijnmazige instellingen die de telefoonapp heeft. Uiteindelijk heb ik de meeste ritjes gewoon in Google Maps gedaan, omdat ik dan toch niet hoefde te laden. Voor de langere ritten heb ik op de telefoon A Better Routeplanner gebruikt en de daar gesuggereerde laadstations als tussenstops ingevoerd in Google Maps in de auto. Hij herberekent dan de route en gooit overbodige bestemmingen er uit.

Op de een-na-laatste dag van de vakantie zijn we van Särö (onder Gothenburg) naar Odense gereden, waar we om 14:00 al aankwamen. Toen begon het wat te jeuken. Wat als we doorrijden, hoe laat zijn we dan thuis? Na een rondje met de hond en een middagdutje zijn we weer ingestapt en alles bij elkaar hebben we in stints van 2 - 2,5 uur terug naar huis gereden. Om 23:10 waren we thuis, na 1070 kilometer en met een middagstop van 1,5 uur.

Fijne rijhulpsystemen

Hoogtepunt van de Renault zijn z’n rijhulpsystemen en hoe chill ze zijn. Geen irritant gepiep, geen getrek aan het stuur wanneer je het niet verwacht en vooral: met een dubbelklik op de knop zet je alle systemen in de stand zoals jij ze wilt. Wat in de Volvo EX30 7 keer klikken is en bij de Audi Q4 die we hierna rijden 4 keer gaat hier met een dubbele klik op een fysieke knop. Hulde.

Maar het laatste stuk van de rit liet de Scenic pas echt zien wat hem zo’n ideale reispartner maakt. Google Maps geeft bijzonder accuraat aan met hoeveel procent batterij je bij je volgende stop aan zult komen. Als ik dan nog 2,5 uur moet rijden om nog 34 procent van mijn batterij over te hebben, dan kan ik in Duitsland dus even stampen. Met 150/160 op de cruise control stoven wij dan ook door Duitsland om uiteindelijk met 21 procent batterij over bij de volgende stop aan te komen. Met een 87 kWh accu hoef je echt niet vaker te stoppen om te laden dan om te eten of drinken.

Fraaier dan de Tesla Model Y

Tot voor kort raadde ik iedereen een Tesla Model Y aan. Maar ik begrijp heel goed dat je misschien niet in de bestverkochte auto van Nederland wilt rijden of dat je het gevoel hebt in een Elon Musk-billboard rond te karren als je er eentje koopt. Het alternatief gaat je geen pijn doen. De Scenic heeft niet de integratie met laadpalen en dus moet je een beetje ervaring hebben voor langere reizen. Maar dan is je beloning dat je een auto rijdt die origineler is en naar mijn smaak fraaier van buiten én van binnen.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.