Netflix scoort beter dan verwacht en het volgende kijkcijferkanon staat al klaar
Netflix heeft er afgelopen kwartaal meer dan vijf miljoen nieuwe abonnees bij gekregen en overtrof daarmee opnieuw de verwachtingen. De streamingdienst voorspelt eind dit jaar zelfs een nog grotere groei, want dan verschijnt een langverwacht vervolg van een hitserie.
Met de vijf miljoen nieuwe klanten in het derde kwartaal presteerde Netflix boven verwachting. Analisten op Wall Street hadden met ongeveer 4,5 miljoen nieuwe abonnees rekening gehouden. Het goedkoopste abonnement met reclames was het populairst en abonnees brengen volgens Netflix gemiddeld maar liefst twee uur per dag door op het platform.
De omzet van de streamingdienst nam met 15 procent toe. Netflix heeft onlangs in meerdere landen zijn prijzen verhoogd. In mei werden de abonnementen in Nederland tussen 1 en 3 euro per maand duurder. Het basis-abonnement kost 8,99 euro per maand en voor het duurste premium-abonnement betaal je in ons land maandelijks 18,99 euro.
Aanpak van delen accounts
De afgelopen twee jaar ging het Netflix voor de wind. Dat kwam deels doordat de streamingdienst een strenge aanpak van het delen van accounts invoerde, waardoor meer mensen een eigen abonnement namen. Ook een belangrijke factor was de lancering van een goedkoper abonnement met reclames, dat er overigens in Nederland nog niet is.
Er komt nog geen einde aan de stijgende lijn, zegt de streamingdienst in een toelichting. Netflix verwacht in het vierde kwartaal nog meer nieuwe abonnees te krijgen en voorziet in 2025 een omzetgroei van 11 tot 13 procent. Analisten betwijfelen echter hoe lang het streaming-bedrijf kan blijven profiteren van de aanpak van het account-delen.
Meer live-programma's
Netflix wil volgend jaar meer verdienen aan advertenties door zijn eigen reclametechnologie te ontwikkelen en het aanbod voor adverteerders te verbeteren. Dat is volgens het bedrijf 'een prioriteit in de komende jaren'.
De streamer investeert de komende tijd veel in live-programma’s, zoals sportwedstrijden en talkshows. Dat live-aanbod is volgens Netflix ook erg interessant voor adverteerders.
Squid Game Seizoen 2
Eind dit jaar verwacht Netflix erg veel van het nieuwe seizoen van Squid Game, de populairste Netflix-serie ooit. Het tweede seizoen van Squid Game verschijnt op 26 december. Vorige maand werd de teasertrailer uitgebracht.
In seizoen 2 keert acteur Lee Jung-jae terug: zijn personage Gi-hun belandt weer in het dodelijke spel. Het derde en laatste seizoen van Squid Game volgt eind 2025.
Nieuw ontwerp
Binnenkort wil Netflix ook zijn nieuwe ontwerp uitrollen, dat het sinds juni aan het testen is. "We zijn enthousiast om het naar onze abonnees over de hele wereld te brengen", aldus Netflix-topman Greg Peters.
Lees ook hoe Netflix nog groter wil worden.
Volg meer nieuws over Netflix en meld je aan voor onze nieuwsbrief.