Gebruikers ergeren zich kapot aan de batterij van de iPhone 16

© Unsplash

Gebruikers ergeren zich kapot aan de batterij van de iPhone 16
Vandaag om 11:02

De iPhone 16 ontvangt  aardig wat kritiek. Op het Apple Support Communities-forum en platformen als Reddit doen gebruikers beklag over iOS 18, dat een gigantische stempel drukt op de batterij van de telefoon.

Sinds de bèta van iOS 18 zijn er online al klachten te vinden over een batterij die snel leegloopt, maar die klachten gingen destijds over oudere Apple-smartphones. Dit keer gaat het over de gloednieuwe iPhone 16-serie, die vorige maand lanceerde. 

Gebruikers melden onder andere een batterijpercentage van 60 procent na een halve dag, zonder ook daadwerkelijk de telefoon gebruikt te hebben. Uiteraard hebben de nieuwe modellen een bak aan nieuwe functionaliteiten, maar zelfs met bepaalde functies uitgeschakeld lijkt het er niet beter op te worden. 

Standby het probleem bij iPhone 16 

De iPhone 16-modellen lijken voornamelijk in standby-modus veel batterij te verbruiken. Gebruikers melden aan de hand van de batterijgegevens binnen de instellingen dat er op die momenten veel achtergrondactiviteit gemeten wordt. 

Een gebruiker zegt zelfs: “Er is ongetwijfeld iets aan de hand bij Apple. Vanmorgen haalde ik mijn telefoon met 95 procent uit de oplader en die lading werd twintig minuten vastgehouden. Daarna ging het snel en verloor ik elke vijf minuten een procent, zonder dat ik überhaupt in de buurt was.” 

Op Reddit heeft een gebruiker zelfs een test gedaan met zijn oude iPhone 14 Pro, waarbij de batterij na 36 uur nog op 85 procent stond, waar die van de iPhone 16 Pro slechts op 58 procent stond. 

Lijkt op een probleem bij Apple 

Het is lastig om dergelijke problemen in kaart te brengen, omdat iedereen zijn iPhone anders gebruikt. Maar het uitschakelen van functies als ProMotion, Altijd aan, Widgets en Verversen op de achtergrond zou zeker verschil moeten maken. Dat lijkt nu niet het geval te zijn. 

Sommige gebruikers maken meldingen van verbeteringen sinds de iOS 18.0.1-update, maar het lijkt zeker niet voor iedereen te werken. En als zoveel mensen meldingen maken van problemen, dan zal er daadwerkelijk wel iets aan de hand zijn.

Lees meer nieuws over Apple en mis niets met de Bright-app.