© Ray-Ban / Meta

Zo mateloos populair is de slimme bril van Ray-Ban en Meta

Zo mateloos populair is de slimme bril van Ray-Ban en Meta

Vandaag om 09:38

De Ray-Ban Meta Smart Glasses leken op een sprong in het diepe voor Meta. Het Amerikaanse bedrijf, bekend van Facebook en Instagram, introduceerde de slimme bril in oktober vorig jaar. Een jaar later blijkt het een geniale zet te zijn geweest, zo maakt Ray-Bans moederbedrijf bekend.

Tijdens de bekendmaking van nieuwe kwartaalcijfers liet Stefano Grassi, CFO van EssilorLuxottica, weten dat de Ray-Ban Meta Smart Glasses in 60 procent van de winkels de bestverkochte bril is. EssilorLuxottica is het moederbedrijf van Ray-Ban en richt zich met deze cijfers op winkels in de EMEA. Dat staat voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. 

Door deze cijfers kunnen we wel stellen dat de bril van Meta en Ray-Ban een succesverhaal begint te worden. Dat de twee de samenwerking hebben verlengd, en verder werken aan nieuwe slimme brillen bevestigt dat alleen maar. 

Ray-Ban en Meta doen wat Google niet lukte 

Toen Google in 2013 met de Google Glass op de proppen kwam, was de wereld er nog niet klaar voor. Het Amerikaanse bedrijf kreeg veel weerstand vanwege het feit dat de slimme bril de omgeving en mensen om je heen constant vast zou leggen, waar de meerderheid van de maatschappij absoluut geen zin in had. 

In 2024 hangt de vlag er wat die opinie betreft niet alleen anders bij, maar kopen mensen ook daadwerkelijk de slimme bril van Ray-Ban en Meta. De bril zal echt niet beter verkopen dan de standaardmodellen die het zusterbedrijf van EssilorLuxottica produceert, maar gezien het hoge prijskaartje is het opvallend dat 60 procent van de winkels wordt gedomineerd door de Meta-bril. Al helemaal als je bedenkt dat het model je 349 euro kost. 

Ray-Ban en Meta zien het succes waarschijnlijk als de sleutel voor nieuwe mogelijkheden. Wij denken vooral aan Google dat het 11 jaar geleden het stiekem toch al bij het juiste eind had.

Lees meer nieuws over gadgets en mis niets met onze Bright-app.