©Kia

Studie: automatische noodrem in auto's is veel beter geworden in voorkomen crashes

Studie: automatische noodrem in auto's is veel beter geworden in voorkomen crashes

24 oktober om 11:04

De in de EU inmiddels verplichte automatische noodrem in auto's wordt steeds beter. Nieuwe versies van het remsysteem zijn veel beter in het voorkomen van aanrijdingen dan systemen van een aantal jaar geleden.

Het Advanced Emergency Braking oftewel AEB-systeem is sinds juli verplicht in alle nieuwe auto's die in de EU verkocht worden. Samen met systemen als parkeersensoren, een snelheidspiep en Lane Keeping Assistance. Over die snelheidspiep wordt vaak geklaagd, maar zo'n automatische noodrem is natuurlijk nuttig – als 'ie goed werkt tenminste. Hoe goed de huidige AEB-systemen werken is onderzocht door de AAA, de Amerikaanse evenknie van de ANWB.

Nieuwe systemen veel beter

Om de noodrem te vergelijken nam de AAA oude en nieuwe versies van drie automodellen: de Jeep Cherokee, Nissan Rogue en de Subaru Outback. De oude modellen komen uit 2017 of 2018 en hebben dus ook al een AEB-systeem, dat is vergeleken met modellen uit 2024, met een verbeterd noodremsysteem.

Op een afgesloten weg werd een opblaasbaar nep-voertuig midden op straat gezet, en naderden de auto's met verschillende snelheden: 20, 40 en 55 kilometer per uur. De nieuwe modellen stopten in alle gevallen automatisch: een score van 100 procent dus. Veel beter dan de modellen van een paar jaar geleden, die slechts in 51 procent van de gevallen op tijd stopten.

Er valt nog veel te verbeteren

Er is wel een maar: het gaat hier alleen om kop-staartbotsingen. De AEB-systemen zijn nog niet goed in het voorkomen van andere veelvoorkomende aanrijdingen zoals van de zijkant of tijdens het maken van een bocht. "Sinds we in 2014 zijn begonnen met het testen van AEB, is de vooruitgang van autofabrikanten prijzenswaardig en veelbelovend bij het verbeteren van de veiligheid van bestuurders", zegt Greg Brannon, directeur onderzoek naar autotechniek. "Er is nog veel werk voor de boeg om ervoor te zorgen dat de systemen op hogere snelheden werken."

Dit soort systemen zijn nog veel stappen verwijderd van volledig zelfrijdende auto's, waarbij je het stuur niet meer vast hoeft te houden. Tesla beloofde deze maand weer zo'n volledig zelfrijdende auto, dit keer zou die binnen twee jaar beschikbaar zijn. Mercedes-Benz test in Duitsland al volledig zelfrijdende auto's op de Autobahn, die binnenkort tot 95 kilometer per uur mogen rijden terwijl de chauffeur het stuur loslaat en wat anders doet.

Meer nieuws over zelfrijdende de auto's en mis niets met onze Bright-app.