Grootste accumaker lanceert een baanbrekende batterij voor hybride auto’s

©CATL

Deze baanbrekende batterij komt naar hybride auto's
24 oktober om 20:54

Fabrikant CATL is bekend als de grootste leverancier van accu’s voor elektrische auto's. Het bedrijf levert onder meer aan Tesla, BMW, Hyundai en Volkswagen. Nu komt CATL met een nieuwe batterij bedoeld voor hybride auto's, die daarmee een grotere actieradius krijgen.

CATL heeft een hybride batterij ontwikkeld die op een volle lading 400 kilometer rijden mogelijk maakt. De nieuwe accu heet Freevoy en is de eerste hybride-batterij ter wereld met zo'n grote actieradius. De batterij kan na 10 minuten laden al zorgen voor een actieradius van 280 kilometer.

Inspelen op hybride-trend

Meerdere automakers hebben de afgelopen maanden hun ambities op het gebied van volledig elektrische auto's wat afgezwakt, omdat consumenten volgens hen nog niet allemaal voor volledig elektrisch willen gaan. Hybride auto's zien grote fabrikanten als een interessante tussenvorm. Deze categorie laat een flinke groei zien en daarop wil CATL duidelijk inspelen. 

Freevoy wordt op dit moment gebruik in Chinese auto’s, zoals Li Auto, Geely en Chery. Geely is eigenaar van Volvo en ook Lynk & Co, Polestar en Zeekr vallen onder dit merk. Het is dus niet ondenkbaar dat Freevoy in de toekomst ook in auto’s zit op de Nederlandse wegen. Er zijn op dit moment 30 extended-range hybrides die in 2025 verschijnen en de Freevoy als batterij krijgen. 

Extended-range hybride

Het verschil tussen een extended-range hybride en een standaard hybride is dat de batterij groter is en alleen op elektriciteit werkt. Er is wel een motor op fossiele brandstoffen aanwezig, maar die wordt puur als een soort grote powerbank gebruikt om de volledig elektrische batterijen te herladen wanneer ze dat nodig hebben. 

In China is dit type auto populair. Consumenten vinden het prettig dat deze auto’s een grotere actieradius hebben, waardoor je minder snel last hebt van range anxiety, de angst om een lege batterij te hebben voordat je op je bestemming aankomt. Plus: ze kosten minder dan brandstof-auto's.

Deze accu van CATL kan bovendien goed tegen strenge kou. De batterijen zijn namelijk een mix van sodium-ion en lithium-ion, dus je komt minder snel stil te staan bij vorst. 

CATL is koploper

Het gaat CATL voor de wind: het bedrijf laat groei zien en heeft inmiddels 3,1 procent toegevoegd aan zijn marktaandeel in China, waarbij het in de eerste helft van het jaar op een marktaandeel van 47 procent komt. Ondertussen ziet de nummer 2 in die markt, BYD, zijn dromen in rook opgaan: dat zag zijn marktaandeel juist met 4,28 procentpunt dalen, waar dat van CATL met 3,1 procentpunt steeg. 

Lees meer over elektrische auto's, en abonneer je op onze nieuwsbrief.