Nieuwe doorbraak in accu's levert 20 procent meer range op
Het is wetenschappers gelukt om een accu te ontwikkelen die 20 procent meer range biedt. Hierdoor kom je met een elektrische auto een stuk verder dan voorheen.
Er wordt door verschillende onderzoekers nog steeds gezocht naar de heilige graal voor batterijen. Hoe kan er zoveel mogelijk energie en range uit een accu worden gehaald? Medewerkers van het Britse Integrals Power hebben een nieuwe batterij ontwikkeld die de actieradius van je elektrische auto met 20 procent kan verbeteren.
LMFP-kathodematerialen
Het gebruikt hiervoor LMFP-kathodematerialen (lithium-mangaan-ijzerfosfaat) die dankzij de doorbraak hogere voltages ondersteunen en een verbeterde energiedichtheid. Dat komt omdat er voor de betaalbaarheid en duurzaamheid van lithium-ijzerfosfaat is gekozen, gecombineerd met het duurdere nikkel-kobalt-mangaan dat een hogere energiedichtheid biedt.
Het mangaangehalte zou 80 procent zijn, terwijl de concurrentie vaak tot 70 procent gaat. Die hogere concentratie zorgt dat de materialen een specifieke capaciteit van 150 mAh/g bereiken. Ze werken bij een spanning van 4,1 V, terwijl het in traditionele lithium ijzerfosfaatcellen gebruikelijk is dat het 3,45 V is.
Gepatenteerd fabricageproces
Met een eigen fabricageproces kan het bedrijf een enorme capaciteit behouden in de batterij. Het heeft dit fabricageproces zelfs gepatenteerd. “Bij gebruik van traditionele methoden geldt dat hoe meer mangaan je toevoegt, hoe meer de specifieke capaciteit daalt en dit betekent dat het geen hoge energiedichtheid kan leveren.” (via EVmagazine)
Reden voor dit bedrijf om zijn eigen manier toe te passen en dat probleem te verhelpen, wat een doorbraak in accutechnologie betekent en vooral voor elektrische voertuigen een grote stap in de goede richting kan zijn.
Lees meer over batterijen.