Deze nieuwe uitvinding voorkomt accubranden in elektrische auto's
Fabrikant LG heeft een nieuw materiaal ontwikkeld dat een einde moet maken aan accubranden in elektrische auto's. De technologie moet de zeer lastig blusbare branden voorkomen of blussen als ze toch ontstaan.
Onderzoekers van LG doen hun uitvinding uit de doeken in een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications (via The Drive). De zogeheten 'Safety Reinforced Layer' is een beschermende laag composiet in de accu, die zowel de positieve als negatieve polen van de batterij isoleren. Botsing van de twee polen is de hoofdoorzaak van accubranden en de laag voorkomt dat dit gebeurt. Wordt de batterij te heet, dan blijven de onderdelen die het heftigst reageren op oververhitting ook beschermd.
Het materiaal van de beschermlaag kan razendsnel zijn moleculaire structuur aanpassen als de kritieke temperatuurgrens (vaak tussen de 100 en 120 graden Celsius) wordt overschreden. Daarmee worden de chemische processen die plaatsvinden bij een accubrand verstoord.
Brand dooft na korte tijd zelf
LG beweert dat bij tests waarbij batterijen werden doorboord of geplet geen lithium-accu’s die waren voorzien van de nieuwe beschermlaag in brand vlogen. Nikkel-batterijen met de beschermlaag vatten in dertig procent van de gevallen vlam, maar die branden gingen 'na korte tijd' weer uit. Bij tests met normale lithium- en nikkel-batterijen vlogen respectievelijk 84 en 100 procent van de exemplaren in brand.
LG zegt dat eerdere pogingen om een soortgelijk materiaal te ontwikkelen mislukten door te trage reacties op ontbranding en een negatieve invloed op de energiedichtheid van de batterij.
Op grote schaal testen
De laag composiet is volgens het bedrijf zo veelbelovend dat er op grote schaal getest gaat worden met EV-batterijen. Die tests zouden gedurende volgend jaar plaatsvinden.
Lees meer over elektrische auto's en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.