Je kunt nu een gesprek voeren met Zonneplans eerste AI-medewerker

©Zonneplan

Je kunt nu een gesprek voeren met Zonneplans eerste AI-medewerker
28 oktober om 16:28

Energiebedrijf Zonneplan zoekt een Senior AI Developer en daarvoor kun je nu bellen als je interesse hebt. De telefoon wordt dan opgenomen door Zonneplans eerste AI-medewerker die je alle details kan geven over de functie. Een mooie vuurproef, zo dacht het bedrijf, voor zowel de sollicitant als de AI.

De nieuwe kunstmatige assistent heeft ook een naam: Kiki. Ze maakt gebruik van OpenAI’s nieuwste spraak-API die pas drie weken geleden gelanceerd werd. Het combineert natuurlijke taalverwerking (NLP) met automatische spraakherkenning (ASR). Dit betekent dat de AI-stem niet alleen woorden herkent maar ook de context en intentie erachter.

We hebben (helaas) allemaal weleens met een stemcomputer aan de lijn gehangen voor een keuzemenuutje, maar met Kiki moet je “een echt gesprek” kunnen voeren, volgens het persbericht van Zonneplan.

Kiki krijgt het druk

Vooralsnog is ze alleen bereikbaar om vragen over de AI-vacature te beantwoorden, maar het energiebedrijf ziet de prototype als een begin van iets veel groters. “We verwachten dat Kiki in de toekomst niet alleen HR-gerelateerde vragen kan beantwoorden, maar ook ondersteuning kan bieden in klantenservice en werkvoorbereiding,” aldus Timo Verbeek, Zonneplans AI-specialist.

Het bedrijf maakt als gebruik van AI-mogelijkheden voor bijvoorbeeld het aansturen van laadpalen en zonnepanelen. Hun nieuw opgerichten GenAI-team onderzoekt fulltime nieuwe toepassingen om kunstmatige intelligentie te gebruiken.

Daarbij noemt Verbeek wel nog dat het om aanvulling en niet vervanging van personeel gaat. Met AI willen ze vooral repetitieve taken automatiseren. Goed nieuws voor de HR-afdeling van Zonneplan dus.

Lees meer over AI en download de Bright-app voor het laatste nieuws.