NASA wil je in 3,5 uur van Londen naar New York vliegen met dit stille vliegtuig
NASA werkt aan een supersonisch vliegtuig dat passagiers theoretisch in 3,5 uur van Londen naar New York kan vliegen. Een afstand die Concorde uit 1969 in minder dan drie uur kon afleggen. Maar er is een groot verschil: dit model moet relatief weinig geluid maken.
Met de X-59 Quesst, zoals het vliegtuig heet, kan NASA op 16 kilometer hoogte een snelheid van meer dan 1500 kilometer per uur bereiken. Ter vergelijking: een standaard Airbus 320 vliegt maximaal op bijna 12 kilometer hoogte met een topsnelheid van 841 kilometer per uur. Dat model wordt het vaakst gebruikt voor commerciële vluchten.
Het vliegtuig heeft een smal en lang ontwerp en beschikt opvallend genoeg niet over een raam aan de voorkant. Piloten zien door middel van camera’s waar ze vliegen. Of dat werkt zal binnenkort onderzocht worden. De verwachting is dat NASA binnenkort de X-59 zal gebruiken voor testvluchten. Eerst zullen de motoren getest worden en dan kan er een bemanning mee aan de slag.
NASA doet wat de Concorde niet voor elkaar kreeg
De Concorde uit 1969 vloog in 2 uur en 52 minuten van Londen naar New York, maar was redelijk beperkt. Het vliegtuig vloog door de geluidsbarrière, wat een ongelooflijk harde knal met zich meebracht. Verschillende landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten kwamen met een verbod voor commerciële vliegtuigen om op zo’n hoge snelheid te vliegen. Daardoor kon de Concorde alleen maar over zee vliegen.
NASA werkt met Lockheed Martin om dat probleem op te lossen. Door het ontwerp van de X-59 Quesst is het vliegtuig een heel stuk stiller. Wanneer het door de geluidsbarrière knalt, klinkt het op land alsof er een autodeur gesloten wordt bij de buren.
Of dat in de praktijk ook zo werkt, wil NASA testen. Nadat tests boven de oceaan geslaagd zijn, inclusief bemanning, wil het ook boven bepaalde delen van Amerika vliegen om te kijken of het geluid zacht genoeg is om het 50 jaar oude verbod op te heffen.
Het duurt nog even voor jij er iets aan hebt
NASA heeft in rap tempo de X-59 Quesst van een idee omgetoverd tot een realiteit, maar het duurt nog even voordat we razendsnel de oceaan oversteken. Het project bestaat uit vier fases en de eerste is zojuist afgerond.
In 2018 begon NASA met de ontwikkeling van het vliegtuig de eerste fase. Nu is dat deel afgerond en gaat NASA door naar fase twee, die in 2025 zal beginnen. In die fase wil de organisatie, op NASA’s Armstrong Flight Research Center en Edwards Air Force Base, kijken hoe stil de X-59 in de praktijk is.
Als dat goed verloopt start NASA in 2026 met de derde fase. Vanaf dat jaar vliegt de X-59 over verschillende Amerikaanse steden om de reacties van het publiek te meten. Deze fase moet in 2028 afgerond zijn. Vanaf dat moment worden alle gegevens geanalyseerd en presenteert het in 2030 de resultaten aan Amerikaanse wetgevers.
Lees meer over NASA en mis niets met onze Bright-app.