Duurtest Mini Cooper SE: een emotioneel afscheid

4 november om 13:07

Bright's autotester Rutger reed een maand lang in de nieuwe elektrische Mini Cooper. De duurtest komt ten einde en dus volgt een emotioneel afscheid.

De Mini Cooper SE kwam mij in eerste instantie vooral over als té duur. Net geen veertigduizend euro voor een auto met 50 kWh en in onze versie met fraaier interieur en mooi panoramadakje komen we op vijftigduizend euro. Naast een Tesla Model 3 lijkt dat een onverdedigbaar hoog bedrag. Totdat je erin stapt en wegrijdt.

Het interieur is ontzettend fraai, met een paar prachtige details zoals de derde spaak in het stuurwiel, het bakje tussen de voorstoelen en het fraaie ronde scherm in het midden van het dashboard. De grootste verbetering van deze Mini ten opzichte van de vorige is de manier waarop het begrip ‘retro’ gebruikt is. Niet langer zit het exterieur en interieur onder het chroom. Er zijn in vorm allerlei verwijzingen naar de oer-Mini, maar nergens lijkt dit een ouderwetse auto. Hij oogt fris, jeugdig en het interieur is behalve fraai ook ergonomisch.

Mini Cooper SE: niet voor de lange tochten

Zolang je geen flitstrip naar Oostenrijk wilt maken voor de wintersport is de 50 kWh accu ook prima te doen. Berkel en Rodenrijs naar Winsum kan zonder opladen en met nog 50 kilometer rijbereik over. Dat geeft hem een rijbereik van over de 300 kilometer, zelfs bij veel snelweg kilometers. Maar daar koop je deze auto niet voor.

Op de snelweg is hij prima bruikbaar, maar een beetje hard geveerd. De Mini excelleert in de stad en op kleinere weggetjes. Daar zijn het gretige onderstel, de korte wielbasis en de 218 pk van de motor de ingrediënten voor een dagelijks feestje achter het stuur. Even iemand inhalen, net wat te hard door de bocht, gas geven terwijl je nog op de rotonde zit. Kinderachtig gedrag, maar je voelt je een coureur achter het stuur van de Mini en binnen de grenzen van de wet

Heb ik kritiek op de auto? Ik zou willen dat hij achterwiel aangedreven was. Dan zou de prijs ook iets beter te verteren zijn geweest. Want ja, je kunt hem kopen voor net €40K met deze grote accu en 218 pk, maar dan mis je vrij fundamentele opties zoals de Driving Assistant en dat heerlijk grote glazen dak. Desondanks staat deze Mini Cooper SE nu op mijn wishlist. Als auto voor dagelijks gebruik is er niets elektrisch dat leuker is om te rijden.

Lees meer over elektrische voertuigen en mis niets met de Bright-app.