Deze nieuwe accu voor elektrische auto's laadt veel sneller op én is veiliger
De Californische fabrikant Amprius heeft een nieuwe doorbraak bereikt in de ontwikkeling van accu's voor elektrische auto’s. Het nieuwe ontwerp kan in slechts een kwartier tot 90 procent worden opgeladen.
De nieuwe accu van Amprius onderscheidt zich door het gebruik van silicium in de anode, de negatieve pool van de batterij, in plaats van het traditionele grafiet. Deze aanpassing zorgt voor een tienvoudige toename in energiecapaciteit: in de anode, niet de hele batterij. Het silicium is op nanoschaal verwerkt in een speciaal patroon, waardoor elektronen en ionen zich sneller kunnen verplaatsen.
De prestaties zijn volgens het bedrijf indrukwekkend: in 6 minuten is de accu al voor 80 procent vol. Ter vergelijking: veel elektrische auto's hebben nu nog meer dan een half uur nodig om deze laadstand te bereiken. Na een kwartier is de accu voor 90 procent opgeladen. Bovendien kan de accu functioneren bij temperaturen tussen de -30 en 55 graden Celsius.
Veiligheidstest
Ook op vlak van veiligheid moet de accu het volgens Amprius goed doen. De accu heeft met succes de zogeheten spijkertest doorstaan (waarbij een spijker door de accu wordt geslagen). Deze test wordt door het Amerikaanse leger gebruikt om de veiligheid van accu's te beoordelen.
Binnenkort in productie
Het bedrijf kreeg voor de ontwikkeling van de accu een subsidie van 3 miljoen dollar van het United States Advanced Battery Consortium (USABC). Dat is een dochterbedrijf van het United States Council for Automotive Research (USCAR), een samenwerking tussen de grote autofabrikanten Ford, General Motors en Stellantis.
De eerste testexemplaren van de accu zijn nu geleverd aan het USABC voor controle van de prestaties. Als deze tests succesvol zijn, komt grootschalige productie in zicht. Amprius heeft al afspraken gemaakt met fabrikanten voor de productie van 500 megawattuur aan accu's.
Lees meer over energie en volg de updates met onze nieuwsbrief.