Veilig Verkeer Nederland slaat alarm voor de fatbike voor kinderen
Vorige week schreven we een artikel over fatbikes voor kinderen die eind dit jaar in Nederland te koop zullen zijn. Veilig Verkeer Nederland heeft zich over dat onderwerp gebogen en slaat nu alarm.
Onze mond valt nog steeds open als we aan de fatbike voor kinderen denken. Vorige week ontdekten we dat Ouxi, de fabrikant waarvan de fietsen als eerste illegaal werd verklaard door de EU, zich met de C80 Pro Mini op kinderen wil richten.
Dat zorgt, gezien de problemen met fatbikes in ons land, voor de nodige zorgen. De Tweede Kamer wil bijvoorbeeld een minimale leeftijd van 14 jaar voor fatbikes en pleit voor een helmplicht. Hoewel de C80 Pro Mini gemaakt is voor mensen van 1 meter 45 (kinderen van 10 tot 14 jaar), zou hij wel volledig legaal moeten zijn.
Veilig Verkeer Nederland over de kinderfatbike
Veilig Verkeer Nederland trekt dat verhaal in twijfel. Tegenover het AD laat woordvoerder Ingrid Wetser weten dat een dergelijk vervoermiddel voor een kind van tien alles behalve een goed idee is. “Kinderen van 10 jaar missen de vaardigheden voor veilige verkeersdeelname”, zegt ze. “Hun hersenen zijn niet voldoende ontwikkeld om verkeerssituaties bij hogere snelheden in te schatten.”
Daarom slaat de organisatie alarm en verwijst zij naar de vele ongelukken waar de fatbike bij betrokken is. Onlangs werd bekend dat er in één week bijna honderd fatbike-gebruikers naar de spoedeisende hulp moesten na een ongeval. Daar lees je in dit artikel meer over.
Lees meer over e-bikes en mis niets met de Bright-app.