Spotify gaat de strijd met YouTube aan: dit verandert er
Spotify wil meer concurreren met YouTube en voert daarom binnenkort twee veranderingen door. Die moeten ervoor zorgen dat meer gebruikers video's gaan kijken op Spotify en dat meer videomakers hun materiaal gaan uploaden.
Muziekdienst Spotify heeft al ruim twee jaar videopodcasts, maar de streamingdienst komt binnenkort met een belangrijke wijziging, waardoor het meer een directe rivaal van YouTube wordt. Spotify gaat binnenkort namelijk videomakers betalen op basis van de 'engagement' van hun video's onder de Premium-abonnees. Hoe meer Spotify-abonnees hun filmpjes kijken of delen, hoe meer een creator eraan verdient.
Dit moet het aantrekkelijker maken voor videomakers om hun content ook naar Spotify te uploaden. YouTube deelt al heel lang inkomsten uit reclames en omzet van YouTube Premium-abonnementen met populaire creators. Spotify gaat het succesvolle model van de videodienst van Google dus nadoen.
'Betere ervaring'
Spotify-ceo Daniel Ek gaf vandaag een presentatie om een aantal bekende videomakers te overtuigen. "We kunnen een ervaring voor je publiek bieden die beter is dan elk ander platform", zei Ek op een event in Los Angeles.
Het is nog onduidelijk hoeveel Spotify precies van plan is om te betalen aan videomakers. Een gedetailleerde uitleg over hoe de uitbetalingen worden berekend, heeft het Zweedse bedrijf nog niet gegeven. Wel belooft Spotify om creators in een special onderdeel nauwkeurig inzicht te geven.
Reclameblokken
Spotify kondigde nog een andere verandering aan rond video’s. De geautomatiseerde reclameblokken in filmpjes zullen worden uitgezet voor de Spotify Premium-abonnees. Zij kunnen dan reclamevrij kijken. Dat moet het aantal bekeken video's op de streamingdienst doen toenemen. Gratis gebruikers blijven wel gewoon reclames zien.
De streamingdienst voert de wijzigingen op 2 januari in de eerste landen in. Dat zijn de VS, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Canada. Het is nog niet bekend wanneer Nederland aan de beurt is.
Lees meer over Spotify en mis niets met onze vernieuwde Bright-app.