'Tesla’s zijn het vaakst betrokken bij fatale ongelukken'
Zijn Tesla’s veiliger of onveiliger dan andere auto’s? Volgens recente berichtgeving niet. Sterker nog, Tesla’s zijn van alle automerken het vaakst betrokken bij fatale ongelukken. Dit is wat daarachter schuilgaat.
Uit een studie van iSeeCars blijkt dat Tesla’s vaker in dodelijke ongelukken betrokken zijn dan andere merken, maar dat gaat wel alleen om de Verenigde Staten (een conclusie die werd getrokken na analyse van data van het Fatality Analysis Reporting System). Helemaal vergelijkbaar met de Nederlandse situatie is het dus niet, want er rijden heel andere auto’s, wegen zijn veel groter opgezet en mensen mogen bovendien al jonger op eigen houtje autorijden. Tegelijkertijd zijn de cijfers opzienbarend.
Fatale ongelukken met Tesla's
In het onderzoek is te lezen: “De studie werd uitgevoerd op modeljaar 2018-2022 voertuigen, en richtte zich op ongevallen tussen 2017 en 2022 die resulteerden in dodelijke ongevallen met inzittenden. Tesla 's hebben volgens het onderzoek een dodelijk ongevallencijfer van 5,6 per miljard gereden kilometers; Kia staat op de tweede plaats met een cijfer van 5,5 en Buick sluit de top drie af met een cijfer van 4,8. Het gemiddelde dodelijke ongevallencijfer voor alle auto's in de Verenigde Staten is 2,8 per miljard gereden voertuigkilometers.”
Snelheidstest
Volgens Cleantechnica komen Tesla’s vaker in dit soort ongelukken terecht omdat ze erom bekend staan zo snel te zijn. Zeker bij het stoplicht schijnen veel auto’s een wegrij-race te willen doen met Tesla’s, stelt die site, omdat ze razendsnel van 0 naar 100 gaan. Dit soort rijgedrag zorgt inderdaad voor meer ongelukken en juist omdat er dan ook nog snel wordt gereden, zijn dit regelmatig ongelukken met een fatale afloop. Daarnaast is er de mogelijkheid dat het grote aanraakscherm in het midden voor te veel afleiding zorgt, al is dit moeilijker te meten.
Verhuurbedrijf Hertz zou zijn Tesla’s ook van de hand hebben gedaan omdat ze vaker brokken maakten. Daarnaast zou het wachten op reparatie en onderdelen ook langer zou duren dan gemiddeld. In Nederland rijden veel Tesla’s op de weg, waaronder veel lease-auto's: eerder dit jaar bleek nog dat bijna 10 procent van alle elektrische voertuigen in Nederland een Tesla is, waarvan veel Model 3’s: 49.060 stuks.