KPN test overtreffende trap van zelfscankassa: winkel totaal zonder personeel
KPN opent als test een winkel waar helemaal geen personeel aanwezig is. De winkel in Den Helder laat klanten zelf abonnementen afsluiten en apparatuur omruilen.
De personeelstekorten blijven maar aanhouden voor winkeliers. En net als we gewend zijn om bij de supermarkt en zelfs IKEA onze spullen zelf te scannen bij de kassa, komt KPN met de volgende mogelijkheid: een servicewinkel zonder personeel. "Digital first, human assisted", is het motto van de nieuwste KPN-winkel die als proef in Den Helder is geopend.
De winkel heeft dus geen medewerkers rondlopen, al zijn die wel op afstand beschikbaar via een videoverbinding. Dat is voor zeker oudere klanten waarschijnlijk even wennen, veel jongeren zal het volgens KPN juist bevallen. "Klanten komen vaak heel gericht naar de winkel nadat ze zich al online hebben georiënteerd. Of ze zijn online al geholpen en hoeven vervolgens alleen nog hun nieuwe modem op te halen, dan kan de klant in de nieuwe winkel meteen van nieuwe apparatuur worden voorzien", zegt Jörg Kramer van KPN.
Straks meer winkels zonder personeel?
Via een medewerker op afstand is het evengoed mogelijk om een abonnement af te sluiten of te verlengen. Het is dan ook nog steeds gewoon mogelijk om het product direct mee naar huis nemen. Daarnaast kunnen klanten ook KPN-apparatuur omruilen in geval van een defect. Telefoons, modems en andere apparatuur kunnen met een pincode uit een speciale automaat worden gehaald.
In eerste instantie zal in de winkel ook nog fysiek een medewerker aanwezig zijn, om te zien of klanten de nieuwe winkel snappen. KPN kan dan mogelijk nog sleutelen aan het concept. De provider zegt nog niet of er op termijn meer van de bijna 100 KPN-winkels in Nederland zonder personeel zullen openen. Bij succes is dat natuurlijk wel goed denkbaar, zowel vanwege dat aanhoudende personeelstekort en omdat we steeds minder vaak op de bonnefooi naar een telecomwinkel gaan.
Meer nieuws over KPN en mis niets met onze Bright-app.