Software controversiële AI-gadget moet in telefoons, auto’s en speakers verschijnen
Humane, het bedrijf achter de controversiële AI Pin, wil dat bedrijven zijn CosmOS in meer producten integreren. Telefoons, auto’s en slimme speakers zouden in de toekomst allemaal kunnen leunen op die software. Maar hoe groot is de kans dat dit ook echt gaat gebeuren, als de software precies het probleem was van de AI Pin?
Voorbeelden genoeg. In een video op YouTube laat Humane zien hoe CosmOS, de software van het bedrijf, in verschillende producten verwerkt zit. Het bedrijf toont beelden van auto’s, televisies, slimme speakers en telefoons die leunen op de AI-assistent.
Humane zelf zegt dat het om prototypes gaat en bepaalde acties slechts voorbeelden zijn van hoe CosmOS zou kunnen werken. Dat deed het bedrijf bij de onthulling van de AI Pin niet, waar de tegenvallende software ervoor zorgde dat er meer exemplaren werden teruggestuurd dan dat ze verkocht werden.
Humane zet voorzichtig in op CosmOS
CosmOS wordt via veel verschillende (onbekende) apparaten gedemonstreerd, maar lijkt niet veel baanbrekende dingen te doen. Het is de zoveelste AI-assistent waar producten op kunnen leunen, al is het wel de bedoeling dat die bedrijven dat geheel naar eigen wens invullen. Door een SDK uit te brengen zou Cosmos dus als de basis kunnen dienen voor grotere modellen, wat het verhaal interessant maakt.
Alleen heeft Humane die CosmOS SDK nog niet vrijgegeven. Online laat het bedrijf weten dat deze binnenkort beschikbaar is en dat geïnteresseerden zich alvast aan kunnen melden. Welke bedrijven daar nu al voor getekend hebben wordt niet duidelijk, ook niet in de video.
Software AI Pin was alles behalve goed
Daarmee houdt Humane het mysterie in leven. Met de onthulling van de AI Pin gebeurde dat minder en werden allerlei indrukwekkende functionaliteiten getoond. De software was veelbelovend, maar in de praktijk bleek dit niet het geval te zijn. De Pin deed er erg lang over om te bepalen wat er voor de camera gebeurde en de informatie die het gaf was incorrect.
Het zorgde ervoor dat veel consumenten een product in handen hadden die absoluut niet wist te voldoen aan de verwachtingen die Humane creëerde. De verkoop viel zelfs dusdanig tegen dat het bedrijf twijfelde om over te gaan tot verkoop. HP was één van de geïnteresseerden in een eventuele overname. Tot die overname is het tot dusver echter nog niet gekomen.
Lees meer over AI en mis niets met de Bright-app.