De Europese Commissie probeerde via X de mening van Nederlanders te veranderen
De Europese Commissie heeft geprobeerd de mening van onder meer Nederlanders te veranderen met een campagne op X. De Europese Commissie hoopte dat mensen anders gingen denken over een wet tegen kindermisbruik.
De campagne van de Europese Commissie draaide om een wetsvoorstel om online kindermisbruik tegen te gaan. Dat wetsvoorstel is omstreden geworden, omdat digitale beelden van burgers gescand zouden moeten gaan worden om zo te achterhalen of er kindermisbruik op te zien zou zijn. Expert uitten kritiek omdat het wetsvoorstel mensenrechten zou schenden en privacy van mensen in gevaar zou brengen. Bovendien zou de monitoring niet helpen tegen kindermisbruik.
Om de mening van burgers over dat wetsvoorstel toch positief te krijgen, zette de Europese Commissie een campagne op X op. Dat zegt technologie-onderzoeker Danny Mekic tegen NU.nl. "Ten eerste vond ik de inhoud van die advertentie raar", zegt hij tegen de nieuwssite. "Het was een zwart-witfilmpje met kleine kinderen, en daaronder enge muziek. In de tekst staat dat een meerderheid van de burgers voor het wetsvoorstel is en eindigt met de vraag: 'En jij?'. Dat is een manipulatieve advertentie."
Geen sancties voor de Europese Commissie
Via een klacht uit Nederland is de campagne onderzocht door de Europese privacytoezichthouder EDPS. Het bleek namelijk ook nog eens dat de Europese Commissie het filmpje op een specifieke groep mensen had gericht met een bepaalde geloofsovertuiging of politieke overtuiging. EDPS oordeelde dan ook dat het ging om een beïnvloedingscampagne, en dat is verboden.
Het bijzondere is dat de EU met de campagne zijn eigen privacywetgeving heeft overtreden. "Ze hebben iets gedaan wat niet moet kunnen, op basis van de wet waarop de Commissie zelf toezicht moet houden", zegt onderzoeker Mekic. De Europese Commissie heeft een tik op de vingers gekregen. Sancties zijn daar niet aan verbonden. De EDPS zou het namelijk niet aannemelijk vinden dat de Europese Commissie nog eens zo'n campagne zou uitvoeren.
Lees meer over online privacy en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.