Krijg nou wat: er is een kans dat je Airfryer je bespioneert

©Xiaomi

Krijg nou wat: er is een kans dat je Airfryer je bespioneert
7 november om 13:13

De airfryer is een uitstekend alternatief voor de ouderwetse frituurpan, maar niet als je gesteld bent op je privacy. Uit onderzoek blijkt dat sommige fabrikanten wel heel veel informatie van hun gebruikers willen hebben.

Which?, een consumentenorganisatie uit het Verenigd Koninkrijk, heeft onderzoek gedaan naar verschillende slimme apparaten, zoals de airfryer. Niet om te kijken of de producten daadwerkelijk een verrijking zijn van je leven, maar welke gegevens ze verzamelen.

Onderzoekers ontdekten dat de dataverzameling vaak veel verder gaat dan nodig is voor de functionaliteit van het product. In de categorie airfryers is er al helemaal iets vreemds aan de hand. Om een of andere reden willen de modellen van twee merken toestemming hebben voor het registreren van de locatie van de gebruiker en proberen ze je geslacht te achterhalen. Wat?

Airfryers Xiaomi en Aigostar willen wel heel veel informatie

Zowel de airfryers van Xiaomi als die van Aigostar willen toegang tot de informatie van mensen, zodat deze naar servers in China gestuurd kunnen worden. Daar was overigens weinig onderzoek voor nodig, want beide bedrijven vermeldden dit in de gebruiksovereenkomst.

Bij de modellen van Xiaomi is volgens Which? vooral de bijbehorende Xiaomi-app het probleem. Deze beschikt volgens de consumentenorganisatie trackers van Facebook, het advertentienetwerk van TikTok en het Chinese Tencent. Die trackers houden onder andere de precieze locatie van de gebruiker bij.

In het geval van Aigostar wil de airfryer dolgraag weten welk geslacht je hebt en wanneer je geboren bent. Invullen van die gegevens is optioneel, maar Which? kwam erachter dat de lijst met opgeslagen gegevens ontzettend lang was.

Ook deze producten willen te veel weten

Which? is een consumentenorganisatie die al langer waarschuwt voor privacygevoelige problemen. Zo maakte het eerder melding van Samsung-televisies, die op een of andere manier veel toestemming op je telefoon nodig hebben. Zo willen ze bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben om audio op je telefoon op te nemen of je exacte locatie weten.

LG en Hisense gingen overigens ook niet vrijuit. Hoewel het invullen optioneel was, wilden de smart TV’s van die merken ook persoonlijke gegevens zoals de postcode van de gebruiker weten. De Huawei Ultimate smartwatches en speakers van Bose zijn ook twee voorbeelden van producten die net iets te veel van de gebruiker willen weten.

Lees meer over privacy en mis niets met de Bright-app.