©Freepik

Online shoppen ging niet goed in 2024: bijna helft Nederlanders hadden problemen

Online shoppen ging niet goed in 2024: bijna helft Nederlanders had problemen

17 december 2024 om 11:12
Update: 17 december 2024 om 12:53

Online winkelen wordt met het jaar populairder, maar het zorgt ook voor frustratie. Uit onderzoek van Klarna blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders in 2024 problemen had met online bestellingen. Daarvan wacht 35 procent nog altijd op een terugbetaling.

Ruim 75 procent van de Nederlandse consumenten heeft zich het afgelopen jaar zorgen gemaakt om fraude bij online bestellingen. In het onderzoek geeft 38 procent aan zich zelfs niet veilig te hebben gevoeld bij het doen van die aankopen en heeft 47 procent van de ondervraagden ook daadwerkelijk problemen gehad.

Onder die problemen vallen bijvoorbeeld producten die na betaling niet geleverd werden, ondermaatse productkwaliteit en misleidende productomschrijvingen. Daarnaast geeft 16 procent van de ondervraagden aan dat ze het afgelopen jaar per ongeluk hebben gewinkeld bij frauduleuze online winkels waar ze vervalste producten, tickets of diensten ontvingen.

Nederlanders betalen het liefst na levering

Door de problemen met online aankopen willen Nederlanders steeds minder risico lopen en zoeken ze naar andere betaalopties. Klarna geeft aan dat inmiddels bijna de helft liever achteraf betaalt dan vooraf. Daarbij geeft 83 procent van de ondervraagden aan meer vertrouwen te hebben in online winkels die een dergelijke betaaloptie aanbieden.

Klarna is een bedrijf dat gespecialiseerd is in online betalingen en betaaldiensten. Het biedt oplossingen voor zowel consumenten als webwinkels om het aankoopproces eenvoudiger, flexibeler en vooral veiliger te maken. Uit eigen onderzoek blijkt ook dat hoe meer online aankopen er gedaan wordt, hoe meer consumenten leunen op de diensten van het bedrijf.

Zo kunnen Nederlanders zichzelf beschermen

Hoewel het handelen van een webwinkel buiten hun macht ligt, kunnen Nederlanders wel een aantal dingen doen om ervoor te zorgen dat ze zo zuinig mogelijk winkelen. Dat zijn volgens Klarna de volgende dingen:

1 Beoordeel de productkwaliteit - als de prijs te mooi is om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Goedkopere producten voldoen misschien aan de verwachtingen van verkopers, maar kunnen aan kwaliteit tekortschieten.

2 Check reviews en beoordelingen - kijk naar wat andere klanten hebben gezegd over de verkoper. Wees voorzichtig als de beoordelingen overweldigend negatief zijn of als er helemaal geen beoordelingen zijn.

3 Controleer levertijden - zorg dat de geschatte levertijd voor jou werkt. Let goed op bij verkopers die deze informatie niet duidelijk communiceren.

4 Lees het retourbeleid - controleer of de winkel retourzendingen toestaat en kijk uit als het beleid vereist dat je artikelen terugstuurt naar een internationaal adres of hoge kosten in rekening brengt.

5 Controleer contactgegevens - controleer of de verkoper duidelijke contactgegevens toont. Als dat niet het geval is, kan dat later problemen opleveren.

6 Controleer of je beschermd bent als er iets misgaat - controleer of de website of betaalservice een vorm van aankoopbescherming biedt. Dit helpt bij het retourproces en bij terugbetalingen.

Wil je online op de hoogte blijven van alles wat we met Bright maken? Check dan zeker ook onze app.