Apple is wéér te laat met een nieuwe functie: waar blijft het vernieuwde CarPlay?
Hoewel Apple op zijn website nog steeds belooft om in 2024 de nieuwe generatie van CarPlay te lanceren, blijft het wachten op de eerste auto’s met de vernieuwde versie van het autosysteem. Heeft de iPhone-maker te veel hooi op zijn vork genomen?
Eerder dit jaar kreeg Apple al te maken met onverwachte vertragingen rondom AI, waardoor de nieuwe Apple Intelligence-functies later dan gepland werden uitgebracht. Nu lijkt de iPhone-maker opnieuw moeite te hebben om een deadline te halen, deze keer voor de volgende generatie van Apple CarPlay. De eerste auto's met het vernieuwde CarPlay moesten in 2024 rondrijden, maar met nog een dag te gaan, is het duidelijk dat Apple opnieuw vertraging heeft opgelopen.
Het lijkt er sterk op dat Apple prioriteiten heeft moeten stellen, vermoedelijk vanwege de ontwikkelingen rond Apple Intelligence. Anderzijds zou de vertraging ook aan de autofabrikanten kunnen liggen, maar in dat geval zou je verwachten dat Apple zijn belofte voor 2024 inmiddels had bijgesteld. De nieuwe generatie van CarPlay werd al in 2022 aangekondigd, maar sindsdien heeft Apple weinig nieuws gedeeld.
Apple-ervaring in de auto
Apple's interesse in elektrisch vervoer is al langer duidelijk, zoals blijkt uit het eerdere plan om een eigen auto te ontwikkelen. Dat project liep echter na tien jaar uit op een fiasco: Apple trok de stekker eruit na een investering van meer dan 10 miljard dollar, zonder dat het publiek ooit een blik op de auto kon werpen.
Nu probeert Apple via een andere weg toch voet aan de grond te krijgen in de autowereld. Het doel: klanten ook in hun auto voorzien van de kenmerkende Apple-ervaring, zij het hand in hand met de autofabrikanten. Juist daar lijkt het moeizaam te gaan. Veel automakers staan niet te springen om een externe partij de controle over alle schermen in hun voertuigen te geven. Dit zou betekenen dat zij een groot deel van hun autonomie moeten opgeven, en de vraag is of het gemak van uitbesteding opweegt tegen dat verlies van controle.
Veel belangen
Een mogelijke reden voor de vertraging is de complexiteit van de samenwerking tussen Apple en de autofabrikanten. Het zou kunnen dat er simpelweg te veel tegenstrijdige belangen mee gemoeid zijn. Beide partijen hebben waarschijnlijk een eigen visie op hoe de gebruikerservaring eruit moet zien.
Hoewel maximale compatibiliteit met Apple’s software een sterk argument blijft, spelen er meer factoren. Auto’s hebben namelijk allemaal unieke fysieke functies en kenmerken die modellen onderscheiden van elkaar. Dit maakt het lastig om de systemen zowel onderling te onderscheiden en tegelijk zoveel mogelijk te standaardiseren. Het alternatief zou zijn dat autofabrikanten alles zelf ontwikkelen, maar dat is niet voor elk automerk een aantrekkelijke optie.
Het lijkt dus een dilemma voor automakers, die ook niet allemaal in zee gaan met Apple. Twee fabrikanten gaven eerder dit jaar namelijk aan dat ze de nieuwe versie van CarPlay niet zullen ondersteunen: Rivian en Mercedes-Benz.
Volg meer nieuws over Apple en mis niets met de Bright-app.