©Bright

Duurtest Nio EL8: de rijdende opnamestudio

Duurtest Nio EL8: de rijdende opnamestudio

Vandaag om 10:05

Onze autotester Rutger rijdt het nieuwe jaar in met de Nio EL8. Een gigantische 6-persoons elektrische SUV met omwisselbare accu. Vandaag gebruiken we de auto als opnamestudio voor een podcast.

De Nio EL8 heeft vier hele ruime zitplaatsen met verwarming, koeling en massage (en twee iets minder ruime zitplaatsen met alleen verwarming), hij is bijzonder stil van binnen én hij heeft USB-C poorten die 60 Watt kunnen leveren. Aardig voor de gemiddelde laptop, maar meer dan genoeg voor de Rodecaster Pro (de mixer waarmee je een podcast op kan nemen). Met de Top Alles Podcast heb ik het samen met Sanne ten Wolde en Johannes Peetsma elke aflevering over iets anders dat we proberen te ranken en dit keer ging het over roadtrips. Ideaal dus om in de Nio op te nemen.

Aansluiten is een eitje: USB-stekker aan één kant in de auto, andere kant in de Rodecaster en hupsakee. Waar ik echter geen rekening mee had gehouden was dat als je bij de auto wegloopt, die automatisch op slot gaat en de stroom naar de USB poorten uitschakelt. Rodecaster stopt, einde oefening. En belangrijker: de batterij-swap die ik ook live wilde podcasten, kan ook niet opgenomen worden, want uiteraard gaat ook dan de stroom eraf. Slimmer zou het dus zijn om een dikke powerbank aan te sluiten tussen de auto en de Rodecaster als een soort UPS. Een tip waar bijna niemand wat aan heeft.

Massagestoelen als geheim wapen

Terug naar informatie waar de gemiddelde gebruiker wel iets aan heeft. Onze conclusie in de podcast is dat deze auto niet geschikt is voor de ultieme roadtrip. Daar hoor je namelijk een oud barrel voor te hebben die stuk kan gaan. Er moet altijd een bedreiging zijn voor de idylle en deze auto is te comfortabel en te nieuw en betrouwbaar. Voor een comfortabele lange-afstandsreis is het wel een prima kar al is het verbruik wat aan de hoge kant. Ondanks de 90 kWh-accu haal ik de 400 kilometer niet. Terwijl het officiële bereik 510 kilometer is.

Is dat problematisch? Nee, want je kunt 2,5 uur knallen op de snelweg en dan swappen of laden met 240 kW. En als je met vier mensen bent heb je achter de stoelen nog 810 liter bagageruimte. Geen skikoffer nodig dus. De stoelen zijn alle kanten op te verstellen en hebben ondersteuning voor je kuiten en de passagiersstoel zelfs een voetenbankje. Met een druk op de knop zet je de stoel (als je stilstaat) in relaxstand of zero gravity modus (denk tandartsstoel zonder het licht in je smoel). De massagefunctie is ook een luxe waarvan je niet wist dat je hem nodig had. Cat tap, dynamisch, onderrug, hot stone, je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop en ja, ik gebruik dat. Dagelijks. En ik ga het missen als deze auto weer terug gaat.

Volgende week bespreken we de concurrenten van de EL8 en trekken we conclusies.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.