Bestellingen verhinderd

Bestellingen op Thuisbezorgd mislukken door DDoS-aanval

18 maart 2020 om 20:22
Laatste update: 18 maart 2020 om 20:46

De bezorgwebsite Thuisbezorgd.nl lag onder vuur van een DDoS-aanval. Hierdoor komen bestellingen niet goed binnen bij restaurants.

Dat bevestigen medewerkers van Thuisbezorgd op Twitter. "Wegens een DDOS-aanval kampen we met een aantal technische uitdagingen en we hopen dit zo snel mogelijk op te lossen." Het is vooralsnog niet bekend wanneer de problemen bij Thuisbezorgd volledig verholpen zijn.

Bij een DDoS-aanval wordt een server overbelast met een groot aantal verbindingsverzoeken, via bijvoorbeeld een netwerk van gehackte computers. 

Bij Thuisbezorgd was het hierdoor voor velen niet mogelijk om een online bestelling te plaatsen. Zelfs nadat de aanval voorbij was, leek een hierop volgende storing ervoor te zorgen dat bestellingen niet goed binnenkwamen bij restaurants.

De aanval wordt uitgevoerd door een groep cybercriminelen, meldt Thuisbezorgd-CEO Jitse Groen op Twitter. Zij eisen dat het bedrijf twee bitcoin overmaakt, omgerekend een kleine 10.000 euro. Dan beloven ze de aanval te staken.

Horeca dicht om coronavirus

Op dit moment is de horeca verspreid door heel Nederland gesloten, maar eten bezorgen is nog wel toegestaan. Thuisbezorgd speelt voor veel restaurants hier een grote rol bij.

Recent beloofde de website om nog gewoon open te blijven, maar dat bezorgers worden aangespoord contactloos eten af te leveren. De maaltijd wordt dan bij de deur neergelegd. 

Zo maak je je smartphone schoon

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's