Facebook-gebruik gedaald na wijzigingen
Facebook werd in het vierde kwartaal dagelijks in totaal 50 miljoen uur minder gebruikt dan in het kwartaal ervoor.
Dat schrijft Facebook-CEO Mark Zuckerberg na de onthulling van de jaarcijfers van het bedrijf. Volgens Zuckerberg is de afname in gebruik echter de bedoeling. Facebook heeft volgens Zuckerberg "wijzigingen gemaakt" waardoor mensen minder tijd op het sociale netwerk besteden, en dat "richten op betekenisvolle connecties en onze gemeenschap sterker zal zijn op de langere termijn".
Zuckerberg kondigde eerder deze maand aan dat Facebook dit jaar flink zou gaan veranderen. Er moet minder nieuws in de tijdlijn van gebruikers worden getoond. Ook toen noemde Zuckerberg als reden een nieuwe nadruk op 'betekenisvolle sociale interacties'. Hij verwachtte al een afname in de tijd die mensen op Facebook besteden.
Maar de grootste wijzigingen waren in het vierde kwartaal nog niet doorgevoerd. De daling in gebruik kwam volgens Zuckerberg vooral door mensen minder viral video's te laten zien. Facebook reageert met die wijzigingen op onder meer kritiek van oud-medewerkers en experts, die vinden dat het sociale netwerk is uitgegroeid tot een veel te verslavend medium dat 'de maatschappij kapot maakt'.
Minder nieuws
Data van het bedrijf Social Flow toont intussen aan dat er de afgelopen maanden minder mensen op nieuws klikken vanuit Facebook en meer vanuit Twitter. Social Flow is een tool waarmee veel grote media hun berichten op sociale netwerken delen. In oktober stuurde Facebook nog bijna 5 keer zoveel verkeer naar nieuwssites dan Twitter, in januari nog maar 2,5 keer zo veel.
Facebook kreeg het afgelopen jaar bovendien veel kritiek over de verspreiding van nepnieuws. Het bedrijf worstelt nog met oplossingen om de betrouwbaarheid te controleren, zoals het betrekken van de gebruiker zelf. De Facebook-CEO noemde 2017 dan ook "een moeilijk jaar".
Riskante gok
Zuckerberg ziet vooralsnog dus vooral een oplossing in het tonen van minder nieuws. Misschien een riskante gok, want het succes van Facebook wordt door investeerders toch vooral gestaafd aan een constante toename van gebruik. Maar voor de gebruiker is wat minder Facebooken misschien helemaal zo slecht nog niet.
Bekijk ook onze video over hoe Facebook zo verslavend mogelijk wilde zijn: