Gelezen: De Doorbraak van de Elektrische Auto
Autotester Rutger las 'De Doorbraak van de Elektrische Auto' van Jeroen Horlings. Een aanrader voor de beginnend elektrisch rijder of voor wie nog op de wip zit. Ook te gebruiken om haters mee om de oren te slaan.
Ik vermoed dat Jeroen Horlings en ik aardig wat oorlogsverhalen kunnen delen. Want wie een elektrische auto rijdt, wordt gebombardeerd met meningen verpakt als vragen. "Komt de vervuiling dan niet gewoon uit de kolencentrale verderop?". "Kun je er wel mee naar je werk op en neer?". "Wat als je op vakantie gaat?". "Gaan die accu's niet heel snel op?". Die vragen beantwoordt Horlings stuk voor stuk in dit boek én nog eens tientallen anderen.
Het boek opent met een soort 'state of the union': waar staan we op dit moment in het elektrisch rijden? Wereldwijd en specifiek in Nederland en België. Inclusief de verwachting dat we voor 2030 het einde van de benzine- en dieselauto in de showrooms kunnen vieren.
Van bereik tot trekhaak
Wie overweegt een elektrische auto aan te schaffen, heeft aan het boek een schat aan informatie. De voor- en nadelen worden eerlijk genoemd en gewogen. Van de invloed van het weer op het bereik tot de luxe van nooit meer hoeven krabben en altijd met een volle accu wegrijden. Zelfs aan de trekhaak is gedacht.
Overigens is op dat punt ook meteen het nadeel van dit boek in beeld: Horlings noemt de Tesla Model X, Kangoo en e-NV200 als voorbeeld van elektrische auto's met trekhaak. Maar daar is inmiddels de Jaguar I-Pace aan toegevoegd. Met twee jaar zal Horlings het boek serieus moeten herschrijven, zo rap gaat het nu met introducties van nieuwe EV's.
Rekensommetjes
Wie nog niet overtuigd is na alle info over elektrisch rijden in de praktijk, krijgt een keur aan rekensommetjes voorgelegd om te bepalen of het in zijn specifieke situatie voordelig is om elektrisch te rijden. Van zonnepanelen op je huis tot subsidiemogelijkheden.
Wie wil promoveren op laadpalen en laadsystemen hoeft slechts 20 pagina's door te werken om een dissertatie te kunnen geven over Mennekes, CHAdeMo, CCS en laadpaal-etiquette. Ik verwacht dat we met een jaar of vijf daar een volledig boek over hebben.
Wie de haters te lijf wil, heeft inhoudelijk een goed boek te pakken met dit werkje, alhoewel het formaat niet ideaal is om iemand er mee om de kop te slaan. De hoofdstukken 'Het einde van het fossiele tijdperk', 'Hoe milieuvriendelijk zijn EV's?', 'Wat is de levensduur van een accu?' en zelfs 'Is waterstof een (beter) alternatief?' geven je munitie om elk gesprek over elektrisch rijden met zelfvertrouwen tegemoet te treden. Want als ook jij overstag gaat, zul je nog zeker tot 2023 dit soort vragen moeten beantwoorden.
Wat droog, maar veel info
De enige kritiek die ik kan bedenken op "De doorbraak van de elektrische auto" is dat het een weinig sexy vormgegeven en wat droog geschreven boek is. Maar dat verbleekt bij de enorme hoeveelheid informatie die je krijgt. Ik daag de toekomstige elektrisch chauffeur uit een vraag te bedenken die niet wordt beantwoord in dit boek.