Eindeloos elektrisch

Duurtest elektrische Hyundai Kona: de doorbraak

Duurtest Hyundai Kona electric: de doorbraak
15 oktober 2018 om 10:52
Laatste update: 15 oktober 2018 om 10:53

Brights autotester Rutger rijdt de komende weken in de volledig elektrische Hyundai Kona, met een opvallend grote accu.

Normaal gesproken is het even kijken welke snellader bezocht moet worden om een elektrische auto die we bij Bright testen van de importeur naar Groningen te rijden. Alleen de Opel Ampera E (uit Breda!) en de Tesla Model S (vanuit Amsterdam) bereikten tot nog toe zonder tussenstop ondergetekende in Noord-Groningen. 

Met de Hyundai Kona reden we vanuit Sassenheim, via Dalfsen naar Winsum. Zo'n 265 kilometer. Zonder onderweg op te laden en met bij aankomst nog 31 procent lading over. Volgende week nemen we de Kona mee naar de Ardennen om die snellader toch nog ergens te kunnen testen. Want dit is ook de eerste elektrische auto in de duurtest die met meer dan 50 kW kan laden.

Theoretisch zou je 80 kW moeten kunnen halen. Dat gaan we ook proberen. Over twee weken lees je meer over dat avontuur.

Twee accuformaten

Maar voordat ik de auto verder bejubel: eerst even de basics. Wat rijden we deze maand? Wat kost het? Wat zijn de opties? De Hyundai Kona is een mid-size SUV, die er ook in een niet-elektrische versie is. Met accu is hij verkrijgbaar in een aantal versies. Belangrijkste verschil is dat er twee accuformaten zijn. Het model dat wij testen heeft de grote 64 kWu-accu, later komt er ook een kleinere 39 kWu-variant. 

De instapprijs is 39.195 euro. De luxe versie die wij rijden kost €45.000, maar dan heb je ook werkelijk alle opties aan boord, tot stuurverwarming en stoelkoeling aan toe. Alle lampen zijn led, de stoelen zijn met leer bekleed.

Maar wie de instapper koopt heeft absoluut geen kale auto. De sleutel hoeft nooit uit de broekzak om de auto open te doen of te starten. Afstand houden en tussen de lijntjes blijven kan de auto ook zonder hulp. Een 7 inch touchscreen zit ook al op de Comfort-versie, die wordt alleen een inch groter als je meer betaalt. 

We verwachten met de Kona de komende weken in comfort langeafstandsreizen te maken. Heb je vragen over de Hyundai Kona? Moeten we iets voor je uitzoeken? Laat het weten op Facebook of Twitter

Volg de Duurtest

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Wekelijks beschrijft hij zijn ervaringen. Volg hier zijn updates.