Commentaar: wat Genève ons vertelt over de auto-industrie
De autobeurs in Genève is de meest overzichtelijke van de Europese autobeurzen. Daardoor kun je de automakers hier het best in de kaarten kijken. Onze observaties.
De autobeurs in Genève kende deze week zijn spectaculaire onthullingen, gelekte premières en concept-cars om af te leiden van de rest van het assortiment. Wij pikken er zeven auto's uit die veel zeggen over de staat van de auto-industrie en de automarkt in 2016.
Audi Q2: over de cyclus van de macht
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="067e48e3-bbcd-4bd7-bc7b-3e3807783822"></drupal-entity>
Audi liet een model zien waarvan je je afvroeg of het nog niet bestond. Er was al een Q3, Q5 en een Q7. Daar kon nog wel een modelletje onder. Wie goed kijkt ziet een aantal unieke eigenschappen in de Q2, maar Audi lijkt de belofte om van de 'identikit'-ontwerpen af te stappen nog niet helemaal waar te kunnen maken. De omzet lijdt er niet onder. Op 58 miljard euro inkomsten in 2015 werd maar liefst 4,8 miljard euro winst gemaakt. Dit jaar worden er 20 nieuwe of opgefriste modellen op de markt gebracht. Audi heeft de cruise-control op 180. De vraag is wie de hegemonie van de Volkswagen-groep überhaupt kan breken. Zelfs Dieselgate lijkt niet echt een deuk in het imago te geven. De overheid lijkt zich niet voldoende bewust van de noodzaak om een radicaal andere koers in te slaan. Rome, eh, Ingolstadt is op de top van haar macht.
Bugatti Chiron: over verwachtingsmanagement
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="15e5f27e-edb6-4a6e-9506-aabed7509879"></drupal-entity>
Bugatti bouwde met de Veyron de ultieme auto. Met prestaties die niemand voor mogelijk hield. Een baanbrekende uitvinding was het. De opvolger maken was dan ook geen makkelijke opgave. Met de Chiron is het Bugatti (lees: de Volkswagen Groep) gelukt om een auto te bouwen die duurder, sneller en mooier is. Maar het is geen recordverpletteraar zoals de voorganger. Ferrari, Porsche, Koenigsegg; ze zijn allemaal dichter in de buurt gekropen en de Chiron lijkt de grenzen van wat fysiek mogelijk is te benaderen. Maar daarin staat de auto dus niet meer alleen.
Citroën Space Tourer Hypen: hoe verkoop ik iets degelijks
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="f3c29889-fc5f-4eb4-a3ed-96c66c8187dd"></drupal-entity>
Citroën heeft in relatieve stilte een busje geïntroduceerd. Die hebben ze de naam Space Tourer gegeven. Het is een wat eenvoudiger en ruimere versie van de C4 Picasso. Voor het genre absoluut geen onaantrekkelijk apparaat. Maar het is moeilijk in dit segment het "witgoed" te ontstijgen. Wat doet Citroën dan ook op de beurs? Ze maken van een bestaand model een concept-car. Door er onmogelijke kleuren op en in te spuiten. Door de bumpers totaal aan te passen met spannende offroad-aandoende beugels en gaten. En natuurlijk worden banden en velgen veranderd in versies waar je geen bocht mee kunt maken, maar die er zo in de spotlights wel lekker uit zien.
Fiat 124: over onverwachte bedpartners
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="00bb69c0-62bd-492d-89db-d3fb67547659"></drupal-entity>
Wie de Mazda MX5 goed bekeken heeft, zal bij de Fiat 124 toch zeker even met de ogen geknipperd hebben. De nosejob is rigoreus geweest, maar alle andere delen (en met name het interieur) hebben meer dan een zweempje overeenkomst met de MX5. De automotive tube map van Car Magazine kan inmiddels wel een update gebruiken, maar hij geeft in ieder geval aan dat werkelijk alle concurrenten wel op de een of andere manier ook bedpartners zijn. Fiat en Mazda lijken qua cultuur en bedrijfsvoering ook niet de meest voor de hand liggende vrienden, maar deze 124 was er niet geweest als Mazda niet kon bijdragen. Seat had niet meer bestaan als het Spaanse merk niet Duits was geworden. Hetzelfde geldt voor Lamborghini bijvoorbeeld.
Ford Vignale: wat is premium?
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="11662111-3d43-4622-a97f-9e06b2ac3d54"></drupal-entity>
Mondeo-man was niet alleen de benaming van de zogenaamde motor van de Engelse economie. Het gaf ook iets weer over de populariteit van het volksmerk Ford. Dat is inmiddels meer dan 20 jaar geleden. Inmiddels is Ford niet goed genoeg meer voor de Mondeo man en werden de kleinere auto's van de duurdere merken populairder. BMW, Mercedes en Audi groeiden ten koste van de volumemerken. Het (afschuwelijke) begrip dat hieraan ten grondslag lag: "premium". Dat gaat met name om het gepercipieerde kwaliteitsverschil. Suggereert de auto overtuigend genoeg dat hij van een andere klasse is? Ford introduceerde eerder al de Mondeo Vignale: een luxe versie van de reguliere Mondeo. In Genève werden ook de S-max, Kuga en Edge in een Vignale versie gepresenteerd. Hele complete en mooi afgewerkte auto's, maar gaat het uiteindelijk niet meer om het logo op de neus?
Maserati Levante / Seat Ateca : de SUV als reddende engel
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="5c5856e7-232b-4ed9-95b9-61e4cb61531f"></drupal-entity>
SUV's hebben geen goede naam. De autopers prefereert auto's die lijken op racewagens en de stoel dus dichter bij de weg hebben. Voor de rest staat de SUV symbool voor verspilling en overdaad. Desondanks gaan ze als warme broodjes over de toonbank. Babyboomers beginnen wat stram te worden en vinden de hoge instap prettig. Veel andere kopers vinden een SUV minder suf dan een stationwagon of waarderen de hoge zit voor het overzicht in het verkeer. Maserati en Seat verkopen beide minder auto's dan gewenst en proberen dus een graantje mee te pakken uit de groeimarkt. De Levante moet het opnemen tegen auto's als de Porsche Cayenne en Jaguars nieuwe F-pace. Seat heeft met de Ateca ook eindelijk een SUV. Die gaat de strijd aan met de Nissan Qashqais en Kia Sportages van deze wereld. Zo hopen beide merken de volumes te kunnen halen die nodig zijn om winstgevend te worden.
Morgan EV3: elektrische driewieler
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="a6006f6a-5d11-4978-953f-c50d2959a0c4"></drupal-entity>
Wie met smart wacht totdat elektrisch rijden mainstream wordt, kreeg met de Morgan EV3 een plezant kijkje in de toekomst. Als zelfs de maker van auto's die in 1909 ontworpen zijn, de overstap naar elektrisch overweegt, moet de revolutie nabij zijn. De elektrische driewieler moet het ultieme verantwoorde zondagmiddagspeeltje worden.
Kijk maandagavond naar Bright TV voor Miriams verslag van de Autosalon. RTL Z, 21:30.
Rutgers auto-tests lees je in de rubriek Duurtest