Duurtest: Renault Grand Scenic (week 1)
Op zoek naar de Brightste familiewagen, stellen we graag kandidaat twee aan u voor: de 7-zits Renault Grand Scenic.
Toen ik jong was, werd het niet burgerlijker dan een stationwagon. Inmiddels is de stationwagon al lang niet zo verdacht meer, dankzij de komst van de "ruimtewagen". Nissan kwam in 1982 al met de Prairie; een soort bastaardkind van een busje en een stationwagon. Twee jaar later werd de Renault Espace geboren. De eerste "ruimtewagen" die meer ruimte in een aantrekkelijke vorm bood. De Espace was populair, maar de komst van de Mégane Scénic (een wat kleinere Espace) maakte de opmars van de ruimtewagen onstopbaar. Ergens onderweg veranderde ook de naam van ruimtewagen naar MPV (multi purpose vehicle).
Ik herinner me nog de folder van de originele Espace. Bij de Renault dealer in Uithuizen haalde ik hem op. Het leek wel een huiskamer op wielen. Een stoel was platgevouwen tot tafeltje en het leek alsof moeder de stamppot zou gaan opdienen. Sindsdien heb ik een zwak voor de grote Franse moeder der MPV's. Helaas had Renault voor Bright op dit moment geen Espace en kregen we "the next best thing": een Renault Grand Scénic. In alle eerlijkheid is die in bijna alle dimensies groter dan de originele Espace. Zijn grote broer is dan ook echt enorm geworden.
De Grand Scénic is een (optioneel) 7-zits versie van de reguliere Scénic en daarmee een bijna directe concurrent van de grotere Espace. Wij rijden deze maand de (adem in) Renault Grand Scénic Energy dCi 110 Stop en Start Bose 7-zits (adem uit). Dat betekent dus een auto van 4,60 meter, met een 1,5 liter diesel van 110 pk en een Bose geluidsysteem.
Standaard heb je overal waar je zou kunnen verzinnen opbergvakjes (tot onder de voeten van de chauffeur toe). Er zit uiteraard climate control met twee zones in, lichtmetalen velgen, parkeersensoren, achteruitrijcamera (niet overbodig), privacy glas achter en een bijzonder prettige keyless entry. Stop de sleutel in je jaszak en je hoeft hem er niet meer uit te halen. Openen gaat vanzelf als je naast de auto staat. Loop je weg, dan gaat hij vanzelf weer op slot.
Opties zijn er eveneens: een lederen interieur van 1.800 euro en een fijn panoramisch schuif-/kanteldak van 900 euro. Wil je hem morgen zo uit de showroom halen, dan kost hij 37.433,70 euro. Lijkt een boel geld, maar per passagier valt dat reuze mee.
Komende maand gaan we de Grand Scénic rijden om te zien hoe Bright deze Renault is.