‘Facebook moet bekendmaken wie achter politieke reclame zit’
Facebook, Google en Twitter moeten bekendmaken wie politieke advertentieruimte koopt en op wie de reclame is gericht.
Dat is de strekking van een wetsvoorstel dat is ingediend door twee Amerikaanse senatoren, Amy Klobuchar en Mark Warner. De twee Democratische politici willen er met hun Honest Ads Act voor zorgen dat internetbedrijven veel meer openheid van zaken geven over de herkomst van politieke advertenties.
Het voorstel is een reactie op de aanhoudende verhalen over Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen van vorig jaar. Om meer transparantie te krijgen over de afzenders van politieke advertenties moeten grote internetbedrijven een openbaar register maken van alle politieke reclame die op hun sites verschijnt, zo willen de senatoren.
Doelgroepen
Ook moeten de bedrijven informatie verschaffen over de doelgroepen waarop de adverteerders zich richten, wie er achter de reclame zit en hoeveel er voor de campagne is betaald. De nieuwe regels zouden moeten gaan gelden voor alle internetplatformen die maandelijks meer dan 50 miljoen bezoekers trekken.
Of het wetsvoorstel ook wordt aangenomen, is de vraag. The Verge wijst erop dat Facebook al jaren een succesvolle lobby voert in Washington om allerhande regelgeving tegen te houden. De Honest Ads Act krijgt wel enige steun uit Republikeinse hoek: senator John McCain ondersteunt het voorstel.
Bright Day, het techfest van Nederland
Ons techfest Bright Day is op 18 en 19 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Ruim 20 duizend vierkante meter met gadgets, games en nieuwe technologie. En als hoofdsprekers de bekende YouTubers Casey Neistat en Simone Giertz. Kijk hier voor het programma en tickets.
Like Bright op Facebook voor meer updates over Bright Day