Getest: eerste helm die voldoet aan norm snelle e-bikes

Getest: eerste helm die voldoet aan norm snelle e-bikes

1 juni 2017 om 06:11
Laatste update: 26 april 2018 om 20:47

Per 1 juli worden snelle e-bikes, speed pedelecs, geweerd van het fietspad en moet je een helm op. We testten de eerste helm die speciaal voor speed pedelecs is ontwikkeld.

De overheid ziet de snelle e-bike, de zogeheten speed pedelec, als brommer, waardoor je een helm op moet. Die regel zou al op 1 januari ingaan, maar er was een probleem: een geschikte helm bestond nog niet. De nieuwe regels gaan nu vanaf 1 juli in. Inmiddels heeft Abus de Pedelec+ op de markt gebracht, de eerste helm gericht op snelle ebike-rijders. Op het eerste gezicht een gewone racefietshelm, maar de oplettende kijker ziet dat er meer materiaal in de nek en bij de slapen is te vinden. Wij hebben de helm getest. 

De Pedelec+ is geen bijzonder opvallende verschijning en dat is goed. In eerste instantie was het idee dat je een brommerhelm moest gaan dragen op een speed e-bike. Dat zou de nekslag zijn geweest voor dat type fiets, want wie gaat er nou met een integraalhelm op een fiets zitten? Er kwam dus een nieuwe norm: NTA 8776 en Abus kwam als eerste met een speciale helm voor deze norm. Met een dikkere EPS-laag en dus meer materiaal rond slaap en nek om hersenletsel te voorkomen. 

Leuke extra's zijn het geïntegreerde achterlicht (alhoewel permanente verlichting en zelfs een remlicht verplicht zijn op een speed pedelec) en een regenhoes die je uit de achterkant van de helm tovert. Dat gaat gemakkelijk genoeg, maar het vastzetten van de elastiekjes rond de palletjes aan de voorkant van de helm is een hele uitdaging. Met koude handen lijkt het me zelfs ondoenlijk. Wij kregen de Silver Edition opgestuurd. Er is ook een zwarte of blauw met groene Pedelec+. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="2ef0d4bf-13f1-41c6-afdc-47e555aea0d7"></drupal-entity>

Geïntegreerd achterlicht. Daaronder het vakje met de regenhoes.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="94d15d12-f89b-4505-a95d-ed5ee6d700d8"></drupal-entity>

Het is even pielen, maar dan regent het niet meer door de sleuven je helm in. 

Maar twee maten

De pasvorm van de helm zal per persoon verschillen, maar mijn rare vierkante schedel paste er prima in. Er zijn slechts twee maten (M 52-57 en L 56-62), dus er zullen vast nog mensen zijn die de politieagent moeten vertellen: "er is geen NTA 8776 helm in mijn maat te koop meneer".

Op maat stellen gaat zoals gebruikelijk met een wieltje in de nek. De kinband is ook goed te verstellen dankzij gespjes onder de oren. Daardoor is de kinband verder naar voren of naar achteren te bewegen. De sluiting onder de kin is een zogenaamde fidlock, een slim magnetisch schuifsysteem. Wil je baat hebben bij de helm, dan moet de kinband natuurlijk wel goed sluiten. Daardoor is het net als de eerste keer dat je een stropdas om doet: je went er aan, maar comfortabel is het niet per se.

Op dit moment heeft de Abus nog niet veel concurrentie. Later deze week hopen we een Cratoni-helm te testen, maar daar houdt voorlopig het aanbod zo'n beetje mee op. 

Meer over snelle e-bikes:

'Sta snelle e-bike toe op fietssnelweg'

Eerste indruk: met de speed pedelec naar het werk

Commentaar: Is de fietshelm voor de Speed Pedelec nodig?

Lees meer over:

Deel via