5 vernieuwingen die Facebook heeft aangekondigd
Facebook presenteerde dinsdagavond nieuwe diensten en plannen. De vijf belangrijkste aankondigingen op een rij.
Camera Effects Platform
Tijdens zijn ontwikkelaarsconferencite F8 toonde Facebook de mogelijkheden van AR. Mark Zuckerberg liet Snapchat-achtige selfiemaskers zien en kondigde daarmee een augmented reality-platform aan voor de camerafunctie binnen Facebook-apps. Ontwikkelaars kunnen meteen met de techniek aan de slag, maar ze zijn voor gebruikers nog niet beschikbaar.
Het AR-platform wordt door Facebook uitgebreid met objectherkenning. De camera van je smartphone registreert bijvoorbeeld een fles wijn en kan ruimtes in 3D in kaart brengen. Zo kan een kamer worden gevuld met virtuele informatie, interactieve effecten en animaties. Tijdens het livestreamen van sportwedstrijden komt er bijvoorbeeld confetti in beeld als iemand een punt heeft gescoord. Later dit jaar kunnen gebruikers zelf informatie zoals notities toevoegen aan een ruimte, die anderen kunnen bekijken.
Facebook Spaces
Naast AR zet Facebook ook in op VR. Facebook Spaces is een nieuwe app voor virtual reality, waarvan de bèta nu uit is voor Oculus Rift. Spaces is een virtuele plek waar je met vrienden kunt afspreken. Niet alleen kun je Facebook-content bekijken, waaronder 360-graden video's, ook is er een virtuele stift waarmee je in de lucht kunt tekenen. Daarnaast is er een videobelfunctie en een selfiestick om foto's in de virtuele omgeving te maken. Gebruikers krijgen een virtuele 3D-avatar van zichzelf die op basis van hun Facebook-foto's wordt gemaakt.
Meer Messenger-bots en -extensies
Facebook wil zijn chat-app Messenger uitbreiden met nieuwe functies. Zo komen er 'chat-extensies' die gebruikt worden als verrijking in gesprekken tussen gebruikers. Spotify en Apple Music hebben beiden alvast een extensie aangekondigd waarmee je nummers kunt delen binnen een Messenger-chat. Amerikaanse gebruikers krijgen suggesties van Facebooks digitale assistent M voor extensies. M is in Nederland nog niet beschikbaar.
Inmiddels zijn er volgens Facebook ruim 100.000 chatbots gemaakt, waarmee gebruikers onder meer kunnen chatten. Bedrijven zetten deze bots in voor veelgestelde vragen of voor het aankopen van producten. 'Zeer binnenkort' komt er een ontdek-sectie die het gemakkelijker maakt om de bots te vinden en te gebruiken.
Places Graph
De Places Graph werd geïntroduceerd en is voor ontwikkelaars interessant. Zij krijgen data in handen van meer dan 140 miljoen plekken op de wereld, van publieke ruimtes en parken tot restaurants, winkels en andere lokale bedrijven. De informatie bevat onder meer de namen van locaties, adressen, foto's en beoordelingen op Facebook. Ontwikkelaars kunnen de data gebruiken in apps om gebruikers bijvoorbeeld te wijzen op toffe dingen die in de buurt te doen zijn.
Facebook Analytics
Facebook biedt een update aan zijn 'Page Insights'. Goed nieuws voor eenieder die een pagina beheert, want via Facebook Analytics krijg je meer informatie over activiteit. Denk aan comments op posts en het delen van je berichten. Uitgevers bekijken hiermee bijvoorbeeld hoe hun Facebook-pagina loopt in vergelijking met activiteit op een aparte website. Het maakt bezoek en interactie van gebruikers kortom inzichtelijker.