Duurtest Alfa Giulia deel 1: fraaie lijnen

Duurtest Alfa Giulia deel 1: fraaie lijnen

15 december 2016 om 09:27
Laatste update: 27 april 2018 om 00:55

Rutger test de komende weken de old-school Italiaanse klassieke schoonheid: de Alfa Romeo Giulia.

Het is op twee manieren nogal omschakelen van de BMW i3 naar de Alfa Romeo Giulia. Na het geluidloos elektrisch rijden met de i3 is het opstartgeluid van een diesel echt iets uit een andere wereld. De 180 pk unit in deze Alfa is ook niet de meest beschaafde dieselmotor die ik ooit heb gehoord. Al kan die indruk ook ontstaan zijn door het contrast met de serene rust in de elektrische BMW. Als in 2025 daadwerkelijk elektrische auto's goedkoper worden in aanschaf en gebruik dan brandstof verbruikende wagens, zou de opvolger van deze Giulia wel eens een accu kunnen meeslepen in plaats van een 2,2 liter viercilinder diesel. Vooralsnog voelt het drukken op de startknop als een stap terug in de tijd.

Maar er zijn ook verbeteringen. Dat begint als ik het raam uitkijk. Alhoewel ik de manier waarop met oppervlaktes gewerkt werd op de i3 kon waarderen, was het totaalbeeld niet fraai. De Giulia is 100 keer mooier in het echt dan op de plaatjes. Hij kwam me op papier over als te langgerekt, maar gek genoeg is hij in het echt prachtig geproportioneerd. Verfrissend genoeg ook zonder messcherpe vouwlijnen om de eigenlijke vorm te verhullen. De Alfa Romeo lijkt niet in een 3D-pakket getekend, maar door een beeldhouwer uit het materiaal gebeiteld. Of geboetseerd. De diepe veeg in de flank lijkt van een reuzenduim te komen.

De neus is typisch Alfa, zonder retro te zijn. De voorwielen staan bijna op de hoeken van de auto. En het feest gaat binnen door. Terwijl de i3 uitblonk in extraverte moderniteit, is de Giulia juist ingetogen klassiek. Fraaie subtiel glimmende ventilatieroosters tussen materialen die zich niet anders voordoen dan ze zijn. Prachtig cognac leer, een kunststof zwart vlak waar het scherm achter verstopt zit. Als chauffeur kijk je naar al dit moois alsof je de coureur bent, niet de buschauffeur. Je stapt echt ín de Alfa. Je zakt achter het stuur op mooie stoelen met pedalen voor je, niet onder je.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="dba6904f-98c9-46b5-b20c-168b5cf30ca3"></drupal-entity>

Volgende week hebben we het over de praktische bruikbaarheid van deze auto.  

Meer artikelen in de rubriek Duurtest

Lees meer over:

Deel via