Commentaar: Waarom Google Pixel een meesterzet kan zijn
OK, Google heeft twee telefoons uitgebracht. Big deal? Nee, volgens Merijn is dit zelfs een meesterzet.
De Google Pixel en Pixel XL lijken niet alleen erg op de iPhone, het zijn bijna 'iPhones', maar dan gemaakt door Google. Daar is een goede reden voor. Al jaren geven iPhone-gebruikers meer geld uit via hun smartphone dan iedere andere smartphone-gebruiker. En terwijl adverteren op smartphones best wat geld kan opleveren voor Google, is het niet gezegd dat dit altijd zo zal blijven.
Google-topman Sundar Pichai sprak tijdens de perspresentatie dinsdag veel over kunstmatige intelligentie. De computer zit straks niet alleen in je broekzak, op je bureau of om je pols. Hij voorspelt een computer die alom vertegenwoordigd is en altijd klaar staat om je te helpen. Google heeft daarvoor Google Assistent ontwikkeld. De tegenhanger van Apples Siri. Die ga je terugvinden in de Pixel-telefoons, maar ook andere Google-producten zoals de slimme speaker Google Home. Die speaker staat in je huiskamer, kan informatie geven en dingen voor je regelen, zoals het bestellen van een bloemetje.
Het wordt een assistent waar je veel tegen zal praten, denken ze bij Google. Maar dat zet ze wel voor een probleem: waar laat je dan de advertenties zien die je nu krijgt als je zoekt via Google? Google moet dus steeds meer geld rechtstreeks van de consument zien los te krijgen. En daar heeft Google de kapitaalkrachtige gebruiker van de iPhone voor nodig. Die geeft bijvoorbeeld 2,5 keer meer uit aan zogenaamde ‘in-app aankopen’ en zij zijn sowieso vaker bereid apps te kopen. De gemiddelde iOS-app levert momenteel 4 keer meer op dan de gemiddelde Android-app. En dan heb ik het nog niet over de dikke winstmarges die te maken zijn met premium smartphones.
Gericht op Apple-gebruikers
Google richtte zich tijdens de presentatie dan ook met name op Apple-gebruikers. De timing lijkt perfect, omdat de iPhone voor het twee jaar op rij geen grote update kreeg. Google maakte het daarnaast nog een beetje erger door te wijzen op de uitpuilende camera op de iPhone 7 (bij de Google Pixel zit die keurig in de behuizing), de verdwenen koptelefoonaansluiting (de Pixel heeft ‘m gewoon nog) en door bij iedere Pixel-telefoon een stekkertje en software te leveren om de overgang van iPhone naar Google-phone zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Als er ooit een moment is geweest om Apple-gebruikers weg te lokken, dan is dat moment nu. Google heeft zo op het eerste gezicht een puike telefoon gemaakt die heel wat iPhone-bezitters aan het twijfelen kan brengen. Als het Google lukt een paar procent daarvan een Pixel te laten kopen, dan is de meesterzet al geslaagd.