Facebook gaat adblockers beter omzeilen

Facebook gaat adblockers beter omzeilen
9 augustus 2016 om 15:45
Laatste update: 27 april 2018 om 04:01

Adblocker of niet: wie binnenkort Facebook bezoekt ziet hoe dan ook advertenties. Facebook gaat reclames vermommen.

Facebook is naast Google één van de grootste advertentiepartijen en is erg afhankelijk van de reclame-inkomsten. Die inkomsten komen met de toenemende populariteit van de adblocker steeds verder onder druk te staan. Facebook wil adblockers nu te slim af zijn door zijn advertenties beter te ‘vermommen’, meldt The Wall Street Journal.

Dat zou voor Facebook minder ingewikkeld moeten zijn dan voor veel andere sites. De meeste sites laden advertenties in via derden, die door de meeste adblockers makkelijk geblokkeerd kunnen worden. Toch zal de stap ongetwijfeld een kat-en-muisspel opleveren, waarbij Facebook zijn advertenties niet te onderscheiden maakt van normale berichten, terwijl adblockers de reclame er toch uit proberen te pikken.

Wel gaat Facebook het voor gebruikers makkelijker maken om te bepalen wat voor soort reclame zij zien. Volgens Facebook zijn de juiste advertenties onlosmakelijk verbonden met de ‘Facebook-ervaring’. Facebook haalt zijn omzet voor bijna 85 procent uit advertenties, die in zijn populaire mobiele apps overigens al niet te blokkeren zijn.

Lees meer over:

Deel via