AdBlock Plus wil lezers laten betalen aan uitgevers
AdBlock Plus komt met een dienst waarmee lezers die geen advertenties willen zien, toch makkelijk kunnen betalen voor de content die ze leuk vinden.
De nieuwe service, Flattr Plus geheten, stelt je in staat om een maandelijks bedrag te bepalen dat je aan content-uitgevers wil betalen. Vervolgens verdeelt Flattr Plus dat bedrag op basis van hoe vaak je de content van een uitgever leest of bekijkt: enigszins vergelijkbaar met de manier waarop Spotify abonnee-inkomsten verdeelt onder muzikanten op basis van het aantal keer dat een nummer wordt afgespeeld.
Op dit moment is Flattr Plus nog in beta, maar het systeem van geautomatiseerde microbetalingen klinkt ideaal voor mensen die een hekel hebben aan internetreclame, maar wel graag content-makers willen belonen.
Half miljard dollar
De vraag is hoeveel mensen daadwerkelijk van de nieuwe dienst gebruik willen maken. AdBlock Plus en Flattr zelf hebben hoge verwachtingen. Ben Williams van AdBlock Plus verwacht volgend jaar al een half miljard dollar aan omzet te kunnen genereren voor uitgevers, zo vertelt hij aan TechCrunch.
Dat bedrag lijkt alleen realistisch als een flink percentage van de mensen die de AdBlock Plus hebben geïnstalleerd (het programma is de afgelopen tien jaar een half miljard keer gedownload), er voor kiest om maandelijks een paar dollar te betalen voor content. Uitgevers die aanspraak willen maken op hun inkomsten van Flattr Plus moeten zich aanmelden. Doen ze dat niet, dan wordt ‘hun’ geld verdeeld onder uitgevers die zich wel hebben aangemeld.