Commentaar: Wat de autoshow in Frankfurt ons vertelt

Commentaar: Wat de autoshow in Frankfurt ons vertelt
17 september 2015 om 16:48
Laatste update: 27 april 2018 om 21:01

De IAA in Frankfurt is een uitgestrekte wildernis van glimmend nieuw metaal. Wat vertelt het ons over de toekomst van de auto?

Wie de autobeurs IAA in Frankfurt bezoekt, kan overweldigd raken van de flitsende nieuwe modellen op 20" wielen, de futuristische conceptauto's, de oneindige stands vol Virtual Reality-brillen en iPads. De automerken proberen hun eigen narratief te beïnvloeden. Het merk moet groener, sportiever, jonger of relevanter gemaakt worden. Maar neem een paar meter afstand, knijp de ogen dicht en de show verraad meer dan de automakers toe willen geven.

De Tesla-inhaalrace is begonnen

Automakers kozen ervoor om de afgelopen jaren toe te kijken om te zien of de markt klaar was om de Nissan Leaf te omarmen. Als dat zo zou zijn, zou er een stortvloed van elektrische modellen op de markt komen. Nissan had echter slechts de moeilijke taak om de markt wat open te breken. Daar moest heel veel geld in dat zich niet direct zal terugverdienen.

Toen Tesla rap over de linkerbaan inhaalde met een luxe-sedan met 500 kilometer bereik werden de andere merken dan ook ruw uit hun slaap ontwaakt. En nu kondigt de grote Volkswagenbaas Martin Winterkorn twintig elektrische en plug-in hybride auto’s tot 2020 aan (voor de Volkswagengroep, met 12 merken in het portfolio, geen bijzonder indrukwekkend aantal). "We hebben de juiste auto's. Wat we nu nodig hebben is de juiste structuur voor deze belangwekkende technologie om het volledige potentieel ervan te kunnen benutten."

Leider of volger

Winterkorn vergeet te vermelden dat Nissan, Tesla en een aantal andere partijen al jaren gestreden hebben om een basis infrastructuur te realiseren. De tijd van pionieren is al voorbij. Winterkorn wil de narratief van een leider, maar is op dit gebied aantoonbaar een volger. Een uitspraak als "Onze Group heeft nu al het grootste park aan 'verbonden' auto’s. Tegen 2020 hebben we al onze auto’s omgevormd tot rijdende smartphones" geeft aan hoe oppervlakkig de relatie met de technologie is in het concern. Het verschil tussen geboren worden in Silicon Valley (Tesla) en de staalindustrie.

Volkswagen volgt

Jaguar volgt

De markt bepaalt de koers

Langzaam maar zeker is de SUV de belangrijkste winstmaker voor veel merken geworden. Dat zelfs Jaguar met de F-Pace nu met een pseudo-terreinwagen komt is veelzeggend. Opkomende economiën bepalen steeds meer de koers en de SUV is daar een gevolg van.

Zonder deze auto zou het bijzonder lastig worden voor de Engelse fabrikant van luxe auto's om concurrerend te zijn. Porsche heeft in de afgelopen jaren met de Cayenne een faillisement voorkomen. Jaguar hoopt met de F-Pace hetzelfde te kunnen doen.

De nieuwe Mégane verleidt met technologie.

Net als de nieuwe Astra.

Tech als trekker

De nieuwe Renault Mégane staat op de beurs. Die is groter geworden (dat worden ze altijd, tot het grootste model verdwijnt en er een klein nieuw model bijkomt). Maar technologie die je tot voor kort alleen in dure auto's tegenkwam is er nu voor iedereen. Sturen met 4 wielen (net als de Porsche 911), een bijna 9 inch scherm, Bose audio, een kleuren head-up display; de koper moet de auto ingelokt worden met high tech. De niet minder fraaie nieuwe Opel Astra geeft je twee jaar lang gratis een ingebouwde rijdende 4G hotspot voor alle inzittenden (daarna kun je een abonnement nemen). Tech moet een nieuwe generatie verleiden.

'Wij zijn echt wel leuk hoor'

Hyundai, Honda en Nissan willen met hun conceptcars duidelijk maken dat ze echt wel sportief zijn en humor hebben. Na mooie dames op de motorkap is dit het oudste trucje van de autoshow: iets neerzetten dat de fantasie prikkelt, maar dat de waarheid niet evenaart. Als een push-up bh moet het de argeloze kijker naar de Civic, de i10 en de Juke trekken.

Lees ook onze auto-reviews in de rubriek Duurtest

Lees meer over:

Deel via