Zoekresultaten Hulbee in tagcloud
Hulbee.nl is een nieuwe zoekmachine die resultaten presenteert in een tagcloud. De kans op succes is gering.
Het Zwitserse Grossbay lanceerde Hulbee.nl woensdag, een nieuwe zoekmachine waarmee je maar twee dingen kan: zoeken op sites in alle talen en zoeken op Nederlandse sites. De zoekresultaten zijn wat kleurrijker weergegeven. Aan de linkerkant staat een tagcloud met de trefwoorden die bij de resultaten horen, in meerdere kleuren, en voor elke link verschijnt de zogeheten favicon, het pictogrammetje wat je ook in de browser ziet voor een webadres, met meestal het logootje van de site.
Maar alles draait natuurlijk om de zoekresultaten en daar gaat Hulbee soms lekker de mist in. Als je zoekt op Nederlandse sites en het woordt Bright intikt, krijgt je in de eerste 10 zoekresultaten geen enkele keer Bright.nl, maar wel bright.nl/stage, bright.nl/adverteren etcetera, terwijl de eerste link natuurlijk Bright.nl moet zijn. De tagcloud bij Bright ziet er wel redelijk uit.
De kans dat Hulbee een succes wordt is dan niet zo groot. In Nederland heeft Google een marktaandeel van 95 procent en zijn Yahoo en Microsoft piepklein op zoekgebied. Hulbee gebruikt in feite slechts de index van Yahoo en presenteert die net wat anders. Tot slot is Hulbee ook zorgwekkend traag deze eerste dagen.
De toegevoegde waarde van Hulbee is dat je soms moet lachen om de trefwoorden die deze site aan een zoekterm koppelt. Ik zocht op mijn voornaam en kreeg in de woordenwolk te zien wonderlijke termen als waterlelie, abcoude en TL terug. Gelukkig is het Hulbee-logo treffend: een computertje dat zich achter de oren krabt.