'Google zorgt voor meer verkeer naar nieuwssites'
Facebook minder belangrijk

'Google zorgt voor meer verkeer naar nieuwssites'

13 augustus 2018 om 14:36
Laatste update: 13 augustus 2018 om 14:46

Terwijl nieuwssites minder verkeer krijgen vanuit Facebook neemt het bezoek via Google het afgelopen jaar juist toe.

Begin dit jaar ging de nieuwsfeed van Facebook op de schop. Sindsdien krijgen berichten van normale gebruikers een prominentere plaats, terwijl boodschappen afkomstig van bedrijven, organisaties en media juist minder aandacht krijgen.

Slecht nieuws voor nieuwsmedia die de afgelopen jaren voor het bezoek aan hun sites in toenemende mate afhankelijk waren geworden van het verkeer vanuit het sociale netwerk. Ook Nederlandse media zagen het aantal reacties en likes op hun Facebook-berichten flink afnemen.

Verschillen zijn er wel. Terwijl het verkeer vanaf Facebook bij AD.nl bijvoorbeeld met 20 procent afnam, zag NU.nl in het eerste halfjaar een stijging van 45 procent, schrijft de journalistensite Villamedia op gezag van Colin van Hoek, chef social bij NU.nl. Daarmee lijkt NU.nl een witte raaf: bij de meeste andere nieuwssites is er sprake van een afname.

'Sociale media niet meer dominant'

Het verlies aan bezoek via Facebook wordt echter ruimschoots goedgemaakt door extra verkeer vanuit Google, zo blijkt uit nieuwe cijfers van Chartbeat. Sinds augustus vorig jaar is het bezoek via Google aan nieuwssites omhoog geschoten.

Hoewel het bezoek aan de desktopversies van nieuwssites via Google de laatste maanden weliswaar weer wat afneemt, is er op mobiel juist sprake van flinke groei. Daardoor is de zoekmachine voor nieuwssites nu de belangrijkste verkeersbron op mobiele apparaten.

"Als je een mobiel publiek wilt bereiken moet je vandaag de dag in de eerste plaats weer aan zoekmachines denken en dan pas aan sociale netwerken", verklaart Josh Schwartz van Chartbeat tegenover Poynter. "Sociale netwerken zijn nog altijd belangrijk, maar niet langer dominant."