Binnenkort krijgen veel meer YouTube-kanalen advertenties die kijkers niet kunnen overslaan na enkele seconden. Je moet ze dan helemaal uitkijken. Dat levert zowel YouTube als de videomakers meer geld op, maar er zijn ook YouTubers die kritiek hebben op de plannen.
Veel advertenties op YouTube kan je na een paar seconde wegklikken, maar bij een selecte groep kanalen zie je ook reclames waarbij dat niet kan. Je moet dan de hele reclamevideo van tussen 15 en 20 seconde afkijken. De komenden maanden zullen er veel meer advertenties op YouTube komen die je niet meer kan wegklikken. YouTube wil overstappen van het TruView-systeem, waarbij je na vijf seconde een advertentie kan wegklikken, naar een systeem waarbij je de zogeheten pre-roll-reclames helemaal moet afkijken.
Oudere video's met TrueView-advertenties worden ook automatisch overgezet naar advertenties die niet overgeslagen kunnen worden. Wil je als videomaker dat je kijkers nog steeds advertenties kunnen overslaan, dan moet je actie ondernemen en in de instellingen de advertenties voor alle video's opnieuw instellen.
Kritiek videomakers
Adverteerders betalen meer voor reclamevideo's die in zijn geheel worden bekeken. Dat betekent ook meer inkomsten voor de videomakers, maar niet alle YouTubers zitten te wachten op de reclames die niet te skippen zijn. Een deel van de contentmakers reageerde negatief op het YouTube Creator Insider-kanaal waar deze advertentie-aanpassingen werden aangekondigd. Ze zijn bang dat hun kijkers helemaal zullen wegklikken van hun kanalen als ze gedwongen worden advertenties in zijn geheel te kijken, waardoor ze helemaal geen inkomsten meer genereren.
Subscribe je ook op het Bright YouTube-kanaal.