Apple maakt Shazam reclamevrij
Apple heeft de overname van muziekherkenningsapp Shazam afgerond. Het bedrijf achter de iPhone kondigde aan alle reclames uit de app te halen, niet alleen voor betalende gebruikers.
Shazam kan liedjes herkennen door met de smartphone een stukje audio op te nemen. "De app is binnenkort zonder reclame beschikbaar voor alle gebruikers, zodat iedereen ongestoord van Shazam kan genieten", meldt Apple maandag.
De overname van Shazam werd in december aangekondigd. In augustus gaf de Europese Commissie al goedkeuring voor de deal. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt, maar bij de meest recente schattingen voor de overname werd Shazam geprijsd op 400 miljoen tot 1 miljard dollar.
Data voor Apple Music
Voor Apple is de overname interessant omdat gegevens van Shazam over welke nummers populair zijn, kunnen worden gebruikt voor verbetering van andere Apple-diensten, zoals de muziekstreamingdienst Apple Music. Op die manier heeft Apple een extra wapen in de strijd met onder meer Spotify, Deezer en de muziekdiensten van Google en Amazon. Apple Music geeft net als die concurrenten luistersuggesties aan gebruikers. Die luistertips kunnen met de informatie van Shazam worden aangescherpt.
Miljard downloads
Shazam is wereldwijd meer dan 1 miljard keer gedownload. De app wordt dagelijks meer dan 20 miljoen keer gebruikt om nummers te herkennen. Gebruikers van Shazam kunnen met de app ook hun favoriete artiesten volgen en hun ontdekkingen delen.