Autopilot, de functionaliteit waarmee Tesla-bezitters een deel van de besturing kunnen overlaten aan hun auto, wordt een standaardfunctie op alle auto's die Tesla maakt.
"We denken dat het standaard toevoegen van AutoPilot erg belangrijk is, omdat onze data laten zien dat de kans op een ongeluk veel lager is als AutoPilot staat ingeschakeld", motiveert Tesla het besluit. AutoPilot biedt onder meer rijstrookassistentie en kan uit zichzelf optrekken en remmen.
Door de standaardtoevoeging van AutoPilot worden de goedkope uitvoeringen van bijvoorbeeld de Tesla Model 3 wel duurder. Zo gaat de prijs van de Model 3 Standard Plus in de Verenigde Staten nu omhoog van 37.500 dollar naar 39.500 dollar. Wie Autopilot wilde toevoegen, betaalde voorheen 3.000 dollar extra.
De goedkoopste uitvoering van de Tesla Model 3, die in de VS 35.000 dollar kost, is nu niet meer te bestellen via de website. In plaats daarvan moeten belangstellenden telefonisch contact opnemen met Tesla of naar de winkel gaan.
Batterijproblemen
Vorig jaar was de Model 3 de best verkochte elektrische auto ter wereld. De belangrijkste bottleneck voor de productie van nieuwe voertuigen blijven de tekorten aan batterijen, maakte Tesla donderdag bekend. De productielijn van Panasonic, die in Tesla's Gigafactory in Reno, Nevada is gevestigd, slaagt er niet in om te voldoen aan de vraag.
Eerder meldde Nikkei Asian Review dat Panasonic twijfelt over nieuwe investeringen in de Gigafactory in Nevada en in twee andere fabrieken van Tesla. Het bedrijf zou zich onder meer zorgen maken over het afgenomen aantal leveringen van Tesla's in het eerste kwartaal van 2019. In de VS nam de vraag af omdat er minder subsidie beschikbaar is voor Tesla-bezitters.