Peugeot gaat aan de plug-in hybrides
De plug-in hybride was even weg uit beeld toen hij de 4 procent bijtelling uitreed. Maar om aan strengere eisen te voldoen ontkomen automakers nu niet meer aan deze oplossing. Peugeot gaat voorop met de 508 en 3008 plug-ins.
Peugeot gaat de bestaande 508 en 3008 nu leveren als hybride. Om de meerprijs van de accu en elektromotor een beetje te verstoppen, maken ze er topmodellen van. Met in het geval van de 3008 Hybrid4 maar liefst 300 pk. Voor een prijs van over de 50.000 euro. De goedkoopste plug-in hybride van Peugeot is de 508, maar daarvoor moet ook al bijna 45.000 euro worden neergeteld.
Brandstofbesparing: 40 procent
De aandrijflijn van de 508 en 3008 bestaat uit een benzinemotor met 180 pk en een elektromotor met 110 pk. Peugeot claimt een gemiddelde brandstofbesparing van maar liefst 40 procent. Dat is natuurlijk voor 100 procent afhankelijk van je gebruik en je laadgewoontes.
De auto's hebben allemaal een 11,8 kWh lithium-ion accupakket aan boord voor een bereik van 50 tot 60 kilometer. Wie thuis en op het werk kan laden en een reisafstand heeft die niet te groot is, kan dus veel meer dan 40 procent brandstof besparen.
De auto's zijn nu al te configureren en bestellen. Vanaf het eerste kwartaal van 2020 worden de auto's gebouwd.